Hoe vind je als robot je weg in een onbekende onderwaterwereld? Die vraag stond centraal voor een groep studenten van de Hogeschool Utrecht, die mee hebben gedaan aan de internationale RAMI Autonomous Underwater Robotics Challenge in Italië.
Samen hebben zij een eigen autonoom onderwatervoertuig (AOV) gebouwd, getest en geprogrammeerd dat daar volledig zelfstandig een reeks complexe missies moest volbrengen. Denk aan het meten van waterkwaliteit, het inspecteren van kademuren of het in kaart brengen van onderwaterleven — toepassingen die bijdragen aan een duurzamere en veiligere leefomgeving.
In dit project kwamen techniek, onderzoek en samenwerking samen. Studenten uit onder meer werktuigbouwkunde, software development en AI bundelden hun krachten in een multidisciplinair team, ondersteund door docenten, lectoraten en externe partners.
De RAMI-challenge bood niet alleen een unieke leerervaring, maar liet ook zien hoe innovatief onderwijs eruitziet in de praktijk. Met steun voor reis, verblijf en communicatie konden de studenten zich volledig storten op hun rol als ontwerper, bouwer en pionier in de wereld van autonome robotica.
Uiteindelijk gingen de studenten naar huis met de Innovation Award voor de meest innovatieve onderwaterdrone en de Nortek Award voor het meest innovatieve team.
Lees hier meer.