Hoe vind je als robot je weg in een onbekende onderwaterwereld? Die vraag staat centraal voor een groep studenten van de Hogeschool Utrecht, die meedoen aan de internationale RAMI Autonomous Underwater Robotics Challenge in Italië.
Samen bouwen, testen en programmeren zij een eigen autonoom onderwatervoertuig (AOV) dat daar volledig zelfstandig een reeks complexe missies moet volbrengen. Denk aan het meten van waterkwaliteit, het inspecteren van kademuren of het in kaart brengen van onderwaterleven — toepassingen die bijdragen aan een duurzamere en veiligere leefomgeving.
In dit project komen techniek, onderzoek en samenwerking samen. Studenten uit onder meer werktuigbouwkunde, software development en AI bundelen hun krachten in een multidisciplinair team, ondersteund door docenten, lectoraten en externe partners.
De RAMI-challenge biedt niet alleen een unieke leerervaring, maar laat ook zien hoe innovatief onderwijs eruitziet in de praktijk. Met steun voor reis, verblijf en communicatie kunnen de studenten zich volledig storten op hun rol als ontwerper, bouwer en pionier in de wereld van autonome robotica.