Begin 2025 is er onderzoek gedaan vanuit Green Office HU i.s.m. Marjolein de Jong & Maureen van Griensven van Young Inspiration. Gezamenlijk spraken we 184 studenten binnen de HU-gemeenschap.
De Green Office HU is een mooi voorbeeld van een initiatief dat studenten bewuster maakt en aanzet tot duurzame acties. Tijdens dit onderzoek spraken we veel studenten die de Green Office HU nog niet (goed) kennen. Toch zijn ze nieuwsgierig naar wat de organisatie te bieden heeft.
Om studenten te bereiken, is het belangrijk te weten hoe je ze aanspreekt en welke activiteiten ze interessant vinden.
In dit onderzoek maakten we kennis met 6 wedstrijdspelers. Een belangrijke vraag is nu: richt je je op allemaal of kies je voor focus? De activiteiten van de Green Office HU kunnen voor iedereen interessant zijn, maar dat vraagt wel een andere aanpak per wedstrijdspeler. Zowel in wat je aanbiedt als in hoe je communiceert.
Het onderzoek geeft antwoord op de volgende vragen:
Hoe zorg je dat je programma past bij de doelgroep? Wat vinden studenten van de activiteiten die je organiseert? Wat willen zij bijwonen? En welke evenementen raden ze hun vrienden aan? Studenten moeten je programma’s kunnen vinden én weten dat je er bent. Hoe blijf je zichtbaar genoeg? En hoe promoot je je aanbod zo dat het aantrekkelijk is voor studenten en haalbaar voor het team?
Concrete tips voor Green Office HU
Vanuit het onderzoek kregen we 7 concrete tips die we gelijk het afgelopen jaar hebben toegepast:
- Ga naar de studenten toe
- Blijf in gesprek met studenten
- Show de impact van kleine acties
- Maak het leuk, laagdrempelig en praktisch
- Creëer handige inzamelpunten
- Inspireer door te laten zien wat er kan, klein of groot
- Betrek specifieke opleidingen
Het gehele onderzoek en de 6 verschillende studenten, ook wel wedstrijdspelers/persona’s genoemd, kun je hierboven downloaden.