Reis naar Barcelona

Reis naar Barcelona

Vliegen is erg vervuilend. Dat zien we nu er door de maatregelen tegen het Coronavirus nauwelijks meer gevlogen wordt: de luchtkwaliteit is enorm verbeterd. Ook zorgt vliegen voor een stevige CO2-uitstoot en draagt dus bij aan klimaatverandering. Daarom is het goed naar alternatieven te zoeken. Zo heeft Green Office collega Sam onlangs met “Tesla2Valencia” laten zien hoe het is om met een elektrisch voertuig op zakenreis te gaan. Green Officer Saskia besloot om de trein uit te proberen en stapte begin maart op de trein naar een conferentie in Barcelona. Hieronder volgt een blog van hoe ze de reis heeft ervaren.

De heenweg

“Op 4 maart in alle vroegte vertrok ik naar de GUNI conferentie (een internationale conferentie over de 17 Duurzame Ontwikkelingsdoelen) in Barcelona. Heel duurzaam met de trein natuurlijk! Het is nog vroeg, en de reis begint met de trein naar Rotterdam, geen tijd voor koffie.

Mijn reisschema is: Utrecht – Rotterdam – Brussel – Lyon – Barcelona in twaalf uur.

Ik begin meteen met vertraging, want er is onderweg een passagier onwel geworden in de trein. Gelukkig heb ik wel wat marge genomen, want in Rotterdam is het tijd voor de eerste overstap, waar de Thalys op me wacht om me te vervoeren naar Brussel. Zoals het er nu voor staat heb ik nog  maar 17 minuten de tijd om over te stappen in Brussel, ben benieuwd of het goed gaat……

 

Tot mijn opluchting is in Brussel de trein naar Lyon ook iets later.

Nu een lange rit van zo’n zes uur naar Lyon voor de boeg. Tijdens de rit kan ik goed werken want er is prima WiFi aan boord en zelfs stopcontacten waardoor ik niet ‘out of juice’ kan raken.

Help, kom ik te laat aan in Lyon? Mijn trein naar Barcelona vertrekt om 14.30 uur…

 

Oei dat gaat dus echt niet goed. Ik mis door vertraging straks in Lyon mijn aansluiting naar Barcelona. Dacht dat een half uur overstaptijd best ruim was, maar ik heb nu al 45 min vertraging.

 

Maar een relaxte conducteur helpt mij met een alternatieve route, via Valence (F). Eindbestemming Barcelona is dus nog steeds in zicht. Het wordt wel wat later, dus die geplande strandwandeling van vanavond schiet erbij in.

Het TGV station in Valence lijkt wel een flexplek op de HU. Er zijn genoeg plekjes om te werken, even te relaxen en je terug te trekken. Tijd voor een treinpauze.

Om 22:00 uur dan eindelijk aangekomen in Barcelona, en hoppa!, meteen aan de heerlijke tapas en pinchos met collega Elke van Fontys. Dat is in Spanje een heel gewone tijd om aan het avondeten te zitten. Eet smakelijk!

 

Voordat ik ‘s ochtends naar de conferentie ga, geniet ik eerst nog even van het uitzicht.

 

 

 

 

Al met al ging de heenweg voorspoedig, afgezien van een vertraging. Ik heb goed kunnen werken in de trein en in de lounge van het station Valence, waar ik moest wachten op mijn alternatieve trein.

De terugweg

De terugweg gaat over een andere route: Barcelona-Parijs in één ruk; in Parijs per metro naar een ander station (wat goed te doen is), om dan door te gaan met de Thalys naar Rotterdam.

Route: Barcelona Sants – Paris Gare de Lyon – Paris Gare du Nord – Rotterdam – Utrecht

 

Onderweg heb ik heerlijk van de Franse landschappen kunnen genieten.

 

 

 

Wie zegt dat werk en plezier niet samen kunnen gaan? Ik reisde op zaterdag terug, heb een stop gemaakt in Parijs en ben pas twee dagen later doorgereisd naar huis. Een leuk extraatje.

 

 

 

Paris Gare du Nord is – net als Gare de Lyon- een enorm treinstation, zo groot als een klein vliegveld, dus het is even zoeken waar je moet zijn. Het is dus wel fijn om ruim de tijd te nemen voor je overstap, anders loop je er nogal gestrest rond.

 

 

 

 

De trein richting Rotterdam/Amsterdam staat al aangegeven op de borden, de Thalys staat al klaar en er zijn extra waarschuwingen om je handen goed te wassen in verband met het Coronavirus. “

Wat zijn voordelen en nadelen van het reizen met de trein?

Het reizen met de trein in plaats van het vliegtuig heeft zo z’n voordelen en nadelen. Saskia licht deze hieronder even toe.

“Reizen per trein is leuker dan per vliegtuig. Er valt iets te zien, en je kunt een beetje rondlopen. Daarnaast lijkt vliegen snel te gaan, maar eigenlijk hang je toch de hele dag in wachtkamer. Echter, ik had me op de heenweg naar Barcelona ingesteld op 12 uur reizen, dan is 14 uur reizen wel net te lang; je wordt er best gaar van. De terugweg van Barcelona naar Utrecht was elf uur reizen, als ik dezelfde dag door was gegaan. Prima te doen, aangezien je onderweg gewoon op je laptop kunt werken.

Ik weet dat vliegen een enorme CO2 uitstoot veroorzaakt, per trein reizen is zoveel beter voor het klimaat. Ik vond vreemd om naar een conferentie over Sustainable Development Goals te gaan en daar zelf geen bijdrage aan te leveren. Bij het plannen van deze studiereis was ik geïnspireerd door mijn collega’s die met de Tesla naar Spanje reisden. Ik vroeg me meteen af of de trein niet comfortabeler zou zijn.

Zou ik het nog eens doen? Zeker! Ik vind de trein een prettige manier van reizen. Het duurt weliswaar langer maar je kunt goed werken of relaxen onderweg.

Ik zou wel liever in de eerste klas reizen. Dat is niet veel duurder, maar biedt net iets meer comfort en werkruimte.”

Wil jij ook met de trein reizen naar een verre bestemming?

Saskia heeft de reis geboekt VCK, het reisbureau van de HU. Zij vonden het wel leuk om de beste route uit te puzzelen.

Mocht je nog andere vragen hebben, loop even bij Green Office HU langs op de vide van Padualaan 101 of stuur ons een mailtje via greenoffice@hu.nl

Switch to English English