Samenvatting uitkomsten enquête
Green Office deed onderzoek naar duurzaam onderwijs op de Hogeschool Utrecht. We spraken voornamelijk Bachelor studenten waaruit overduidelijk bleek dat studenten graag een vorm van ‘duurzaamheid’ in hun onderwijs terug willen zien. 76% van de ondervraagde studenten vindt dat duurzaamheid te weinig terugkomt in hun studie.
Maar liefst 75,6% van de studenten willen graag meer aandacht voor duurzaamheid binnen of buiten hun studie. Waarbij 42% het zowel binnen als buiten de studie zou willen.
Aan de gevraagde is ook gevraagd wat voor maatregelen ze graag zouden zien vanuit de Hogeschool Utrecht. Hierbij waren Meer mogelijkheden voor stages bij organisaties die een positieve maatschappelijke bijdrage leveren en Meer gastlessen van werkgevers die een positieve maatschappelijke bijdrage leveren het meest populair. Lees hieronder de volledige uitwerking van onze enquête in vergelijking tot de enquête in 2024.
Demografie
Voor deze enquête die is ingevuld tussen 21-5-2025 en 2-7-2025 zijn 176 responses opgehaald. Bij de vorige enquête waren dit er 158. Dit zijn (nagenoeg) allemaal HU-studenten.
Onder de respondenten identificeerde 34,7% zich als man, 59.8% als vrouw, 4,5% als iets anders, en gaf 1,1% geen antwoord. Het grote verschil tussen mannen en vrouwen kan mogelijk verklaard worden door minder gewilligheid onder mannen om de enquête in te vullen. De mogelijkheid op bias kan echter niet genegeerd worden. (figuur 1)
Van deze ondervraagden studeerden 5,1% voor hun associate degree, 85,2% voor hun bachelor, 5,1% voor hun master en 4,5% voor iets anders (onder andere VAVO, docentschap, PhD; figuur 2). Dit betekent dat van de gevraagden meer dan 4 op 5 voor hun bachelor studeerden.
Deze ondervraagden zaten voor 28,4% in het eerste studiejaar, 31,3% in het tweede studiejaar, 18,8% in het derde studiejaar, 12,5% in het vierde studiejaar, 4,0% in het vijfde studiejaar en 5,1% zaten in een later studiejaar dan dit (figuur 3). De meeste mensen zaten dus vroeg in hun studie. Dit komt waarschijnlijk doordat deze meer aanwezig zijn op de hogeschool gedurende de periode van het afnemen van de enquête.
Bij de leeftijd van de ondervraagden (tabel 1, figuur 4) valt niet iets heel specifieks op; de meeste studenten zijn rond de 21 jaar oud.
Leeftijd | Aantal | Percentage |
<17 | 1 | 0,6 |
17 | 3 | 1,7 |
18 | 7 | 4,0 |
19 | 16 | 9,1 |
20 | 23 | 13,1 |
21 | 37 | 21,0 |
22 | 26 | 14,8 |
23 | 30 | 17,0 |
24 | 11 | 6,3 |
25 | 6 | 3,4 |
>25 | 16 | 9,1 |
totaal | 176 | 100 |
Duurzaamheid
Een van de belangrijkste thema’s in deze enquête is duurzaamheid. Hierbij is vooral gekeken naar wat de mening van studenten over duurzaamheid, en welke maatregelen er genomen moeten worden (of juist niet) binnen hun studie om dit meer onder aandacht te brengen.
Een van de vragen die gesteld is, is of studenten graag meer aandacht zouden willen zien voor duurzaamheid binnen/buiten hun studie. Hiermee is in figuur 5 te zien dat maar liefst 75,6% van de studenten binnen of buiten hun studie meer aandacht hiervoor wilt zien, en dat 24,4% vindt dat er genoeg of zelfs teveel aandacht is voor duurzaamheid. 42,0% wilt zowel binnen als buiten de studie om meer aandacht aan duurzaamheid, 12,5% wilt vooral binnen de studie om meer aandacht voor duurzaamheid, en 21,0% wilt alleen buiten de studie om meer aandacht voor duurzaamheid.
Vooral aan dit laatste kan de Green Office mogelijk meer aandacht schenken, door bijvoorbeeld meer aandacht te schenken aan praktische workshops, of door te informeren over wat er te doen is ten behoeve van duurzaamheid buiten de studie om.
Wat opvalt is dat, wanneer de studenten gevraagd werden of ze vinden dat er genoeg aandacht is voor duurzaamheid binnen de studie, ze in grote getallen zeggen dat er toch (net) niet genoeg aandacht hiervoor is. Zo zegt 67% van de gevraagde studenten dat er niet genoeg aandacht is voor duurzaamheid binnen de studie, zegt 19,9% dat er wel genoeg aandacht is en zegt 13,1% dat ze het niet weten (figuur 6). Vorig jaar zei 86% van de studenten dat er niet genoeg aandacht was voor duurzaamheid binnen hun opleiding. Vorig jaar was er echter niet de ‘weet ik niet’ optie.
Aan de gevraagde is ook gevraagd wat voor maatregelen ze graag zouden zien vanuit de Hogeschool Utrecht. De opties waren: Meer mogelijkheden voor stages bij organisaties die een positieve maatschappelijke bijdrage leveren; Meer gastlessen van werkgevers die een positieve maatschappelijke bijdrage leveren; Meer interdisciplinaire vakken rondom specifieke maatschappelijke uitdagingen en de mogelijkheid tot vrije invulling. De vrije invulling is in alle gevallen gebruikt om geen van bovenstaande te benoemen. Studenten konden ook meerdere opties aanduiden.
In Figuur 7 is vooral te zien dat alle opties ervaren worden als aantrekkelijk, maar dat studenten de meeste behoefte hebben aan stages bij duurzame bedrijven. Mogelijk duidt dit erop dat studenten vinden dat bedrijven de verantwoordelijkheid hebben om duurzaamheid te promoten.