Elena richtte samen met 2 andere vrijwilligers in 2016 Incluusion op en werd kort daarna projectmanager bij dit programma van de UU voor vluchtelingstudenten. De vluchtelingen volgen hierbij vakken op de universiteit. Ze krijgen geen studiepunten maar maken kennis met het Nederlands hoger onderwijs en verbeteren hun academische skills.
Wat zou jij doen?
Elena Valbusa geeft als voorproefje op de online workshop alvast twee casussen om over na te denken:
Twintig keer afgewezen
Een student wordt steeds maar niet aangenomen voor een stageplek. De reden wordt niet altijd duidelijk aangegeven, maar wellicht heeft het te maken met zijn geloofsovertuiging. Zijn geloof verbiedt hem om de hand van vrouwen te schudden. Hij merkt dat zijn gesprekspartners (man of vrouw) niet positief reageren, wanneer hij bij binnenkomst uitlegt dat hij geen hand mag schudden. De sfeer slaat gelijk om en het gesprek gaat vaak niet meer over hem als persoon (zijn ervaring, ambities, etc.), maar over zijn geloof en het schudden van handen. Hij is tot nu toe bijna 20 keer afgewezen voor een stageplek.
Hoe zou jij reageren als iemand jouw hand niet wil (mag) schudden en waarom? Hoe zou je uit deze impasse komen? Wat zou je deze student aanraden?
Stil zijn en luisteren
‘Ik had mijn B2 diploma in een jaar gehaald en daarna begon ik aan de bachelor social work. Ik had eerst de pre-bachelor gehaald en dat was een heel ander verhaal dan de opleiding. Ik zat alleen. Ik was de enige vluchtelingstudent in de groep, en sommige studenten in de groep hadden last van mijn taal, dus ze zaten zo pffffffffff, dat ik veel fouten maakte. Dus ik had geen idee wat ik kon doen. Ik zweette. En ik zat honderd keer na te denken wat ik moest zeggen. Hoe kan ik een goede zin maken, om een goede vraag te stellen. Ik was bijna de hele tijd stil. Alleen maar aan het luisteren.’
Herken je deze situatie? Kan je je verplaatsen in deze student? Begrijp je de reactie van de rest van de klas? Waarom vindt deze student zo moeilijk aansluiting? Waarom reageren de andere studenten met afstand? Welke rol kan een docent hebben in deze situatie? Wat heb je nodig als ‘gewone’ student om toenadering te zoeken?
Poort van Hoop
Elena Valbusa deelt ook een interview met student en filmmaker Shahab Albonaser. In dit interview van Trajectum staat een link naar een korte film over studeren met een vluchtelingachtergrond.
Dit zouden alle studenten en docenten moeten zien! werd er geroepen tijdens de première.
De film werd gerealiseerd in het kader van het onderzoeksproject Poort van Hoop. Hierin onderzoekt onder andere Hanke Drop hoe oudstudenten van de pre-bachelor hun ‘zoektocht in de Nederlandse samenleving’ ervaren.