Student Support Centre

Welzijnsdag 18 november 2020 ‘Veerkracht & Weerbaarheid’

Welzijnsdag 18 november 2020 ‘Veerkracht & Weerbaarheid’

Het studentenleven is vaak uitdagend en leuk, maar kan soms ook erg stressvol zijn. Er wordt iets anders van je gevraagd dan bij je vorige opleiding. Veel studenten ervaren prestatiedruk. Soms zitten persoonlijke omstandigheden je in de weg. Of twijfel je over een andere studie. En zeker in deze tijd van online onderwijs en sociale afstand kun je extra ondersteuning nodig hebben. Herken jij dit?

Hogeschool Utrecht vindt het belangrijk dat studenten zich thuis voelen. Dat we met elkaar een gemeenschap vormen waarin iedereen zich gezien en erkend voelt. Mede daarom is het Student Support Centre opgericht. En mede daarom organiseren we de Welzijnsdag op woensdag 18 november 2020. Leuk om te weten is dat op de UU in die week (van 16 t/m 20 november) de Wellbeing Week georganiseerd wordt. Studenten van de HU zijn ook welkom! En uiteraard zijn studenten van de UU ook welkom op onze Welzijnsdag!

HU-studenten die willen deelnemen aan de Well Being Week van de UU kunnen de volgende gegevens gebruiken bij de aanmelding: studentnummer = 0, Opleiding = HU, Faculteit = Beta.

Programma van de Welzijnsdag is bekend!

Ieder uur kun jij een online sessie volgen die bijdraagt aan jouw welzijn en je ondersteuning en praktische tips geeft waar je mee verder kunt. Hieronder zie je het programma. Let op: soms staan er twee sessies gepland, dus maak een keuze welke je volgt. Er zijn nog enkele sessies die nog ingepland worden, zoals een proeverij ‘Weet wat je eet’, ‘Leren moet je leren’ en een ontmoeting met ‘HU Home’ voor vluchtelingstudenten. Dus hou de website in de gaten!

Hoe doe je mee?

Heel simpel: je hoeft je niet op te geven, maar je logt in via de link bij de workshopsessie van jouw keuze op het tijdstip waarop die gepland staat. Zorg dat je op tijd bent. Zet je het vast in je agenda?

 

9.30-10.00 | Meditatielab

Begin je dag met aandacht!

Inhoud

Mindfulness meditatie

Wat levert de sessie je op?

Je leert enkele korte oefeningen die je kunt inzetten om beter met stress om te gaan.

Trainer(s)

Amra Milasinovic

Hoe doe je mee?

Heel simpel: je hoeft je niet op te geven, maar je logt in via deze link op het tijdstip waarop die gepland staat. Zorg dat je op tijd bent. Zet je het vast in je agenda?

 

10.00-11.00 | Studiesucces in corona-tijd: veerkrachtig aan de slag

De methodiek ‘De StudieHUiskamer’ voor langstudeerders heeft een aantal inzichten opgeleverd die waardevol zijn voor alle studenten, zeker in deze bijzondere tijd.

Inhoud

In deze sessie worden deze inzichten vertaald in concrete handvatten om ook tijdens deze corona-tijd succesvol aan je studie te gaan.

Wat levert de sessie je op?

Inzicht in wat studiesucces is, in wat ons belemmert en hoe we kunnen omgaan met deze praktische en psychologische) belemmeringen.

Trainer(s)

Chris de Bruin

Hoe doe je mee?

Heel simpel: je hoeft je niet op te geven, maar je logt in via deze link op het tijdstip waarop die gepland staat. Zorg dat je op tijd bent. Zet je het vast in je agenda?

 

10.00-11.00 | Topprestaties!

Ga jij voor top (studie) prestaties? Benieuwd hoe je die kunt verbeteren met prestatiemethoden uit de topsport? 

Inhoud

Tijdens de workshop word je meegenomen in de mentale prestatie aspecten van topsport. Je krijgt inzicht in methoden die topsporters inzetten om maximaal te presteren. Daarbij wordt de vertaalslag gemaakt naar presteren buiten de sport, zoals in je studie. Je krijgt inzicht in jouw persoonlijke prestatiestijl en praktische tools om je prestaties te optimaliseren.

Wat levert de sessie je op?

Aan het einde van de sessie ben je in staat om je (studie)prestaties verder te maximaliseren op basis van prestatiemethoden uit de topsport.

Trainer(s)

Ann Schoot Uiterkamp (Move to Focus)

Hoe doe je mee?

Heel simpel: je hoeft je niet op te geven, maar je logt in via deze link op het tijdstip waarop die gepland staat. Zorg dat je op tijd bent. Zet je het vast in je agenda?

 

11.00-12.00 | Proeverij Vrijer ademen

Ademen staat meer dan ooit in de belangstelling. De druk die veel mensen ervaren kan behoorlijk adembenemend zijn. Ook creëren eerder gevormde adempatronen allerlei fysieke en psychische klachten. Gelukkig ontdekken steeds meer mensen dat een relatie aangaan met de adem hen veel kan brengen.

Inhoud

In deze workshop spreken we de adem aan via de beweging; we nodigen de adem uit zonder hem met onze wil te sturen. Ontdek hoe je op een zachte manier adem vrijer kunt laten stromen!

Wat levert de sessie je op?

Je hebt om te beginnen een nieuwe benadering van de adem ervaren. Je kunt ook fysieke veranderingen merken of in een andere stemming zijn dan voor de sessie. Als je je vaker wijdt aan de adem, dan werk je aan het groeien van je veerkracht, draagkracht en evenwicht.

Trainer(s)

Mariëlle Groenendijk

Hoe doe je mee?

Heel simpel: je hoeft je niet op te geven, maar je logt in via deze link op het tijdstip waarop die gepland staat. Zorg dat je op tijd bent. Zet je het vast in je agenda?

 

11.00-12.00 | Booty met Pauline

BBB training: buik, billen, benen

Inhoud

In 40 minuten werken we op de nieuwste beats aan je billen, benen en buik. Voor nog meer intensiteit en maximale burn kun je een resistance band gebruiken. Leuke en afwisselende oefeningen met motiverende muziek.

Wat levert de sessie je op?

‘Shapen’ en ‘tonen’ van je benen, billen en buik gecombineerd met wat cardio (verhoogde hartslag en ademhaling).

Trainer(s)

Pauline Smids

Hoe doe je mee?

Heel simpel: je hoeft je niet op te geven, maar je logt in via deze link op het tijdstip waarop die gepland staat. Zorg dat je op tijd bent. Zet je het vast in je agenda?

 

12.00-13.00 | Q&A – Leren moet je leren

Wil jij leren hoe je nu precies zo slim, efficiënt en goed mogelijk studeert en leert? 

Inhoud

Wist jij dat het niet vast staat hoe slim je bent? Je brein kan vaak veel meer dan je denkt. Want heb je eigenlijk ooit wel geleerd, hoe je het slimste en beste leert? Grote kans van niet. En daarom hebben we goed nieuws!

Wat levert de sessie je op?

Koen Stam (leerexpert) gaat in gesprek met studenten om al jouw vragen over leren en studeren te beantwoorden. Misschien loop je zelf of juist een klasgenoot tegen concentratieproblemen aan.

Trainer(s)

Koen Stam

Hoe doe je mee?

Heel simpel: je hoeft je niet op te geven, maar je logt in via deze link op het tijdstip waarop die gepland staat. Zorg dat je op tijd bent. Zet je het vast in je agenda?

 

13.00-14.00 | Voeding + selfcare (-stress) = jouw ultieme gezondheid!

Veerkrachtig en weerbaar zijn begint bij goed voor jezelf zorgen. Je gezondheid prioriteit maken! En dat is natuurlijk lekker gezond eten, maar nog veel meer dan dat! Denk maar eens aan ontspannen, stress en slaap. Allemaal dingen die ervoor zorgen dat je lekker in je vel zit, en waar jij écht wel invloed op hebt!

Inhoud

In deze training leer je hoe je aan de slag kunt gaan met voeding en gezondheid, zodat je met kleine stappen vol gaat voor #selfcare!

Wat levert de sessie je op?

Meer inzicht in de invloed van voeding en gezondheid op veerkracht en weerbaarheid!

Trainer(s)

Ellen Geerlings

Hoe doe je mee?

Heel simpel: je hoeft je niet op te geven, maar je logt in via deze link op het tijdstip waarop die gepland staat. Zorg dat je op tijd bent. Zet je het vast in je agenda?

 

13.00-14.00 | Proeverij Stress Les(s)

Wil jij meer ontspannen in het (studenten)leven staan? Minder last ervaren van stress of druk? Doe mee aan de proeverij Stress Les(s)!

Inhoud

Je leert meer over de zin en onzin van stress, je staat stil bij jouw verschillende stresssignalen en krijgt inzicht in jouw energiegevers en – vreters.

Wat levert de sessie je op?

Een eerste stap richting een voor jou duurzame balans tussen inspanning en ontspanning!

Trainer(s)

Yrza Latumahina

Hoe doe je mee?

Heel simpel: je hoeft je niet op te geven, maar je logt in via deze link op het tijdstip waarop die gepland staat. Zorg dat je op tijd bent. Zet je het vast in je agenda?

 

14.00-15.00 | Beweeg vanuit je kracht

Vanuit je kracht leven zorgt ervoor dat je dicht bij jezelf blijft, wat er ook gebeurt. Dat je sneller herstelt op het moment dat het tegenzit waardoor je je energie kunt besteden aan dingen waar je invloed op hebt en je je veerkracht vergroot. Je kan je lichaam hiervoor heel goed inzetten, hoe? Dat leer je in deze workshop.

Inhoud

We starten met een fysiek gedeelte waarin we ervaren hoe het is om in en uit onze kracht te staan. In het tweede gedeelte starten we met omgaan met verandering en tegenslag. Besteed energie aan de dingen waar je invloed op hebt en handel vanuit je kracht, hierbij gebruiken we de cirkel van invloed en betrokkenheid.

Wat levert de sessie je op?

Aan het einde van de workshop ben je je bewust van je kracht en weet je hoe je deze kunt herkennen en inzetten. Daarnaast leer je hoe je je reactie op verandering en tegenslag kunt beïnvloeden en krijg je strategieën aangereikt om terug te komen in je kracht. Aan het einde formuleren je een persoonlijke next step waar je direct mee aan de slag kunt gaan.

Trainer(s)

Hylke Bos

Hoe doe je mee?

Heel simpel: je hoeft je niet op te geven, maar je logt in via deze link op het tijdstip waarop die gepland staat. Zorg dat je op tijd bent. Zet je het vast in je agenda?

 

15.00-16.00 | Online meet-up ‘Een uur met Yrza Latumahina’

Een uur met… Yrza Latumahina

Online meet-up over veerkracht en stress l SSC X PODIUM

Hoe ontwikkel jij je mentale veerkracht en weerbaarheid? Wat helpt jou om te herstellen van stress en tegenslag?

Yrza Latumahina is trainer persoonlijke ontwikkeling, psycholoog en coach. Op de HU geeft ze de training Stress Les(s)!, waarin ze studenten de zin en onzin van stress en inzichten over persoonlijke stresssignalen en -factoren leert. In de middag van woensdag 18 november, van 15.00 tot 16.00 uur, vindt in Amersfoort een low-key gesprek plaats tussen Yrza en vijf studenten over veerkracht en weerbaarheid en herstellen van stress en tegenslag. De online meet-up zal dit keer onderdeel zijn van de Welzijnsdag 18 november 2020 ‘Veerkracht & Weerbaarheid’.

Hoe doe je mee?

Heel simpel: je hoeft je niet op te geven, maar je logt in via deze link op het tijdstip waarop die gepland staat. Zorg dat je op tijd bent. Zet je het vast in je agenda?

Aanmelden

Zou jij graag in gesprek gaan met Yrza? Meld je dan aan via studentsupportcentre@hu.nl.

SSC X PODIUM

‘Een uur met…’ is een nieuw maandelijks programma van Hogeschool Utrecht dat gemaakt wordt door SSC en Podium. Student Support Centre (SSC) biedt verschillende manieren van ondersteuning die een bijdrage leveren aan het welzijn van de HU student. Podium is een nieuw initiatief voor cultuur en debat, door studenten voor studenten.

Foto Yrza

16.00-17.00 | Proeverij Mindfulness

Met mindfulness leer je je aandacht te trainen. Het gaat over aandacht hebben voor wat er nu is. Wat jouw startpunt ook is, je kunt mindfulness door middel van oefeningen vergroten. Je hoeft je alleen maar voor te nemen aandachtig te zijn.

Inhoud

In dit uur ga je kennismaken met een aantal verschillende aandachtsoefeningen.

Wat levert de sessie je op?

Na afloop heb je ervaren wat mindfulness is. En misschien is deze ervaring net wat je nodig hebt om je aan te melden voor de 8-weekse Mindfulness training van het SSC.

Trainer(s)

Rianne Brauers

Hoe doe je mee?

Heel simpel: je hoeft je niet op te geven, maar je logt in via deze link op het tijdstip waarop die gepland staat. Zorg dat je op tijd bent. Zet je het vast in je agenda?

 

Switch to English English