april 2021 | Knuffelrobot SAMbuddy

april 2021 | Knuffelrobot SAMbuddy

Kleuters die niet lekker in hun vel zitten kunnen hun aandacht niet goed bij de les houden. Hoe kunnen we deze kinderen helpen, zodat ze zich beter voelen en weer goed mee kunnen doen? Studenten van de minor Social Robotics onderzochten hoe je hiervoor vertelknuffel SAMbuddy kunt inzetten.

“Hou je kop, stommerd!” Zomaar is het eruit. Impulscontrole kan ingewikkeld zijn voor jonge kinderen. Hoe ga je om met die klasgenoot die te hard fluistert? Hoe ga je om met je eigen ergernis en hoe kaart je die aan voordat je ‘explodeert’? Een jong kind moet zich ieder moment kunnen terugtrekken om zijn hart te luchten, vindt Nick van Breda, co-initiatiefnemer van SAMbuddy. Dit geldt niet alleen voor kinderen die moeite hebben met impulscontrole, maar ook voor introverte kinderen en alle andere kinderen die gewoon graag even hun verhaal kwijt willen.

De juiste vragen helpen het kind te vertellen
De robot stelt de juiste vragen om het kind te helpen zijn verhaal te vertellen. Zo krijgt het kind meer inzicht in wat er nu precies gebeurd is. En hoe hij ermee om kan gaan. Ook in andere situaties die ervoor zorgen dat een kind niet goed in zijn vel zit, bijvoorbeeld bij problemen thuis of bij gebrek aan sociale aansluiting, kan de robot helpen. Wil het kind dat ook de juf zijn probleem hoort? Dan drukt hij op een opnameknop en kan de juf het later beluisteren.

Samen oplossingen vinden
SAMbuddy moet meer en meer een vertrouweling worden voor jonge kinderen. Om dit voor elkaar te krijgen werken Nick en de andere oprichters van De Vertelknuffel samen met mensen met verschillende expertises: de kinderen zelf, juffen en meesters, ouders, een onderzoeker die verstand heeft van ethiek bij sociale robots en studenten met de meest recente kennis van IT. En ook met de knuffelontwikkelaar bij De Knuffelfabriek, waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt SAMbuddy in elkaar zetten.

De kracht van de knuffel is dat hij kinderen een veilig, vertrouwd gevoel geeft. Hoe optimaliseren we dat? Met die vraag klopte Nick van Breda aan bij Matthijs Smakman, onderzoeker bij het lectoraat Betekenisvol Digitaal Innoveren en docent aan de minor Social Robotics. Als onderzoek voor hun minor gingen zijn studenten bij scholen langs om de knuffelrobot te testen bij kinderen.