62 HOGESCHOOL UTRECHT / LECTORAAT DSS, SLIMME SUPPORT VOOR STUDENTEN OP STAGE (4S)

Opdracht

Slimme Support voor Studenten op Stage (4S)

Bij de HU wordt in het lectoraat Digital Smart Services de Stage-App ontwikkeld: een webapplicatie die jou ondersteunt in het leren tijdens je stage. We hebben twee ideeën om de app uit te breiden: 1) Toevoegen van functionaliteit voor docenten zodat de student – wanneer dit nodig is – feedback kan vragen aan de docent via een Skype- of een face-to-face-gesprek. Wanneer jij als student iets wilt delen met je docent, moet dit heel makkelijk kunnen, zodat de docent snel op de hoogte is en effectieve feedback kan geven waar jij weer mee verder kunt. 2) Toevoegen van een slim ‘recommender system’. Op basis van keywords die de student invoert, kan de Stage-App slimme suggesties doen, bijvoorbeeld voor theorie(bronnen) die de student zou kunnen gebruiken bij het werken aan bepaalde competenties of leervragen. Aan welke functionele en technische eisen deze toevoegingen moeten gaan voldoen, welke functionaliteiten het leer- en begeleidingsproces kunnen ondersteunen (of zelfs transformeren), hoe het functioneel en technisch moet gaan werken (welke UX/AI/Machine Learning technieken zijn toepasbaar, etc) is aan jullie om uit te zoeken. Op basis van een onderzoek naar de wensen en eisen van zowel studenten als docenten, ontwerpen en ontwikkelen jullie één of zelfs beide toevoegingen aan de Stage-App.

Kwestie

Leren in de praktijk (bijvoorbeeld in een stage) is een belangrijk onderdeel in het hbo. Werkplekleren heeft drie te onderscheiden doelstellingen: 1) oriëntatie op de praktijk, 2) acquisitie van beroepsvaardigheden en 3) participatie aan de beroepsgemeenschap. Het koppelen van kennis en vaardigheden tussen theorie (op de HU) en de praktijk blijkt niet altijd eenvoudig. Studenten leren vaak erg veel, maar dat leren gebeurt vaak ongepland en onbewust. Door wat er op de werkplek gebeurt te koppelen aan wat op school wordt geleerd, kunnen het bewustzijn en daarmee het leereffect verhoogd worden. Technologie kan dit proces ondersteunen, maar zulke technologische ondersteuning van werkplekleren staat nog in de kinderschoenen. In recent onderzoek is een framework gepresenteerd voor automatische feedback specifiek gericht op studenten die leren op de werkplek en is op basis van dit framework een Stage-App gerealiseerd (mede door studentengroepen van HBO-ICT). In deze app wordt data-gedreven feedback ingezet om reflectie te triggeren, learning analytics te interpreteren en suggesties voor acties van de student. De Stage-App wordt door veel studenten van HBO-ICT en de Lerarenopleidingen Voortgezet Onderwijs gebruikt.

Techniek

De Stage-App is gerealiseerd in Laravel (PHP) met delen van het front-end in React en wordt gehost op een Apache-server van de HU. Softwarebedrijf Inesta is mede-verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de applicatie. De achterliggende database is MySQL. De source code wordt open-source beheerd op GitHub: https://github.com/HUInstituteForICT/workplacelearning

Deliverables

* Analyserapport wensen en eisen van studenten en docenten * Analyserapport wat er bekend is over recommender systems in het onderwijs in actuele literatuur * Ontwerpdocumentatie (FO/TO) met privacy by design * Technische implementatie

Contact:

  • Esther van der Stappen
  • Utrecht
  • esther.vanderstappen@hu.nl