Omschrijving | In het onderwijs spelen gesprekken om nieuwe vakinhouden te verwerven een belangrijke rol. |
Toelichting | In het onderwijs worden diverse gesprekssoorten (genres) gebruikt, die ieder eigen kenmerken hebben. Voorbeelden zijn:
– Het onderwijsleergesprek: de leraar voert een gesprek met de klas, gericht op het overdragen van kennis, waarbij voorkennis en ervaringen van leerlingen worden ingebracht; – Een individueel gesprek tussen docent en leerling; dat gesprek kan zowel over vakinhoud gaan; als over het leren van de leerling of over relationele aspecten; – Een discussie, gericht op het samen verkennen van een onderwerp – Een discussie, gericht op het uiten van meningen over een probleem, zo mogelijk leidend tot probleemverheldering of consensus over een aanpak ervan; – Een interview met bijvoorbeeld een medeleerling of een deskundige; – Groepsgesprekken waarin leerlingen samenwerken aan een opdracht; – Een vraag- en antwoordgesprek na afloop van een voordracht (door een leerling) – Het houden van een presentatie als een spreekbeurt. In al deze voorbeelden is er sprake van een gesprek, van uitwisseling van informatie, ervaringen, meningen. |
Zie ook | spreken; betekenisonderhandeling; denkrelaties |