HU-studenten ontwikkelen praktische tools voor crisisprofessionals: interview met Marjolijn de Jong

Interviewserie: The Next Level door de bril van betrokken professionals en onderzoekers. 

MagazineOp 26 mei 2016 komt er een einde aan onderzoeksproject The Next Level, waarin twee HU-lectoraten ruim 2 jaar samenwerkten met professionals rondom social media & crisis. Dit vieren we met het middagcongres ‘Loop niet achter de muziek aan! – nieuwe perspectieven op crises en sociale media’, in samenwerking met Logeion. Op hét crisiscommunicatie-event van het jaar krijg je inzicht in de laatste stand van zaken op het gebied van crisiscommunicatie en social media. Met onderzoekers die hun actuele (wetenschappelijke) kennis presenteren en topsprekers die hun ervaringen uit de crisiscommunicatie delen. Je kunt er nog bij zijn, door je aan te melden via deze link.

In aanloop naar het eindevent op 26 mei plaatsen we wekelijks een interview waarin betrokken onderzoekers en professionals terugblikken op The Next Level en de resultaten daarvan. De interviews vormen onderdeel van een magazine over het project, dat op 26 mei zowel online als in hardcopy verschijnt. Deze week deel 1 van de interviewserie, waarin we in gesprek gaan met Marjolijn de Jong, Afdelingshoofd Bevolkingszorg en Partners en leidinggevende/kwartiermaker van het Veiligheidsinformatie Centrum. Zij ziet The Next Level als mooie wisselwerking tussen praktijk en onderwijs. 

Marjolijn de Jong interviewserie

Wat vond je het leukste aan jullie betrokkenheid als Veiligheidsregio Utrecht bij onderzoeksproject The Next Level?
Wat ik vooral heel leuk vond is dat we kans hebben gehad om een prototype van een app of tool te laten ontwikkelen door studenten van Hogeschool Utrecht. Ik ben heel enthousiast over de resultaten daarvan en de rest van het onderzoek. Ik vond het daarnaast heel leuk dat we konden meedenken in het bredere geheel en dat we bovendien de kans hebben gehad om deel te nemen aan de praktijksessies met andere professionals op dit werkterrein.

Wat vond je van de samenwerking met Hogeschool Utrecht?
Discoursanalyse was eigenlijk iets nieuws voor me waar ik via dit project kennis mee heb gemaakt. Wat ik heel leuk vond was dat je een wisselwerking creëert tussen praktijk en onderwijs. Aan de ene kant laat je studenten onderzoek doen naar praktijksituaties. Aan de andere kant bied je de mogelijkheid aan organisaties om gebruik te maken van kennis en kunde op hogescholen. De samenwerking met de hogeschool is goed bevallen en ik denk dat meerdere organisaties zich nog onvoldoende bewust zijn van de kansen en mogelijkheden die zo’n samenwerking biedt. Wat mij betreft zeker voor herhaling vatbaar.

Heb je de inzichten van het onderzoek al toegepast tijdens een crisis?
Ik ben vooral degene die binnen het Veiligheidsinformatie Centrum de inzichten doorspeelt aan onze beleidsadviseur crisiscommunicatie en onze operationeel woordvoerders. Wij gaan inzichten uit het onderzoek zeker toepassen, met name als het gaat om de nieuwe tool voor omgevingsanalyses. Je bent zelf zo gewend om te werken volgens bepaalde afspraken, terwijl elke crisis natuurlijk ook weer onverwacht is. Maar juist onder druk verval je wel in bepaalde basishandelingen. Je kan niet à la minute gaan bedenken: ‘wat zal ik bij deze crisis eens gaan doen?’ Het is erg leuk en waardevol om daar met andere mensen creatief over na te denken op een moment dat je niet onder druk staat.

Hoe zie je toepassing van de inzichten in de crisispraktijk voor je?
Heel praktisch gezien zijn we bezig om van de vier prototypes die door studenten Communication & Multimedia Design gemaakt zijn één geheel te maken en om de ideeën die daarachter zaten te gaan toepassen in de praktijk. We willen er ‘the best of four worlds’ van maken door de succesvolle elementen en ideeën uit de prototypes in een nieuw model combineren als praktisch hulpmiddel voor professionals. Er zit een aantal theorieën achter de tools die studenten ontwikkelden, bijvoorbeeld over hoe je emoties uit social media kunt filteren. Daar gaan we zeker mee aan de slag, omdat het heel belangrijk kan zijn om te weten welke emoties er voornamelijk leven onder de bevolking bij een incident. De woordvoerder zou hier dan ook heel snel op kunnen inspelen en ook bestuurders kunnen wat met deze informatie bij de duiding en betekenisgeving in crisiscommunicatie.

Als je denkt aan vervolgonderzoek, welk vlak zou je dan interessant vinden?
Ik zie vaak grote verschillen in communicatie tussen het operationele niveau van een crisis en het strategische, bestuurlijke niveau. Dat leidt al gauw tot problemen. Er zit een behoorlijke afstand tussen die twee niveaus, mensen spreken elkaars taal niet. Dat is in mijn ogen een interessant domein waar veel mensen in de veiligheidswereld mee te maken hebben. Neem nu de burgemeester. Tijdens een crisis speelt hij of zij een belangrijke rol in het duiden en het betekenis geven. Het is de vraag hoe en door wie de burgemeester daarin het beste operationeel gevoed kan worden.

Meer weten over de social media monitoring tools van de studenten Communication & Multimedia Design? Klik dan hieronder op een logo voor een overzicht en beschrijving van de verschillende tools.

VRU  ASAP  CRIS   SEEF

Volgende week blikken we met Jan Eberg: HU-hoofdocent Integrale Veiligheidskunde terug op onderzoeksproject The Next Level over crisis & social media. 

Verder lezen?

 

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.