Openbare Les Ilya Zitter 25 maart 2021

Openbare Les Ilya Zitter 25 maart 2021

Op donderdag 25 maart 2021 spreekt bijzonder lector Ilya Zitter haar openbare les uit over Leeromgevingen in het Beroepsonderwijs. Iedereen is van harte uitgenodigd om deze bijzondere gebeurtenis bij te wonen! Lees alles over het programma van de openbare les via deze link! Hier kun je je ook...

Symposium: Denk vanuit jouw expertise mee met pre-promovendi

Symposium: Denk vanuit jouw expertise mee met pre-promovendi

Docenten en andere mbo-professionals presenteren op 17 februari hun onderzoeksvoorstel voor promotieonderzoek in een symposium. Het lectoraat Beroepsonderwijs nodigt je van harte uit om deze presentaties bij te wonen. Zo ben je op de hoogte van de nieuwste onderzoeksideeën in...

Videoserie: Hoe geef je een creatieve leeromgeving vorm in het HBO?

Videoserie: Hoe geef je een creatieve leeromgeving vorm in het HBO?

Arno Wilkens (Docent van het Jaar 2020) zocht Ilya Zitter (bijzonder lector Leeromgevingen in het Beroepsonderwijs, Lectoraat Beroepsonderwijs) op met als doel het inspireren van collega’s in het hbo (van docenten en onderwijsontwikkelaars, tot managers en bestuurders) om op andere manieren...

Toekomstige professionals helpen met de ontwikkeling van adaptieve expertise en innovatief vermogen

Toekomstige professionals helpen met de ontwikkeling van adaptieve expertise en innovatief vermogen

Professionals krijgen steeds vaker te maken met veranderingen en uitdagingen die vragen om aanpassingsvermogen en innovatie. In het onderzoeksproject Adapt@Work onderzoekt een consortium van hogeronderwijsinstellingen de ontwikkeling van de expertise die daarvoor nodig is, vaak adaptieve expertise genoemd. Een van...

Save the Date: Openbare Les Ilya Zitter 25 maart 2021

Save the Date: Openbare Les Ilya Zitter 25 maart 2021

Lees alles over het online evenement en aanmelden op deze...

Nieuwsgierig naar het lectoraat Beroepsonderwijs? Luister deze mini-podcast-serie!

Nieuwsgierig naar het lectoraat Beroepsonderwijs? Luister deze mini-podcast-serie!

Welkom bij de podcast van het lectoraat Beroepsonderwijs! Een korte serie over leren in beroepsopleidingen in een complexe en dynamische wereld. In deze mini-serie willen we de inhoudelijke lijnen van het lectoraat - en hun toegevoegde waarde - nog beter begrijpen. En daarom stappen we naar de praktijk van het beroepsonderwijs. We vragen iemand om te vertellen over het beroep als docent. In iedere aflevering zal Anne-Merel, hbo-docent bij de opleiding Huidtherapie, vertellen over ontwikkelingen bij deze opleiding en de beroepspraktijk....

Artikel gepubliceerd over veranderingen in conceptueel begrip van studenten International Business Studies

Artikel gepubliceerd over veranderingen in conceptueel begrip van studenten International Business Studies

Sue Ashley (onderzoeker lectoraat Beroepsonderwijs) heeft samen met Harmen Schaap (Radboud Universiteit) en Elly de Bruijn (lector Beroepsonderwijs) een wetenschappelijk artikel gepubliceerd getiteld Identifying Changes in International Business Undergraduates’ Conceptual Understanding in het tijdschrift Scandinavian Journal of Educational Research. Hieronder staat de Engelstalige samenvatting van het artikel: Higher professional education aims to prepare students for professional practice, for which students will need to develop conceptual understanding. Conceptual understanding requires a synthesis of relevant facts, theories and practices. This research explores what types of...

Artikel over online lesson study geaccepteerd voor publicatie

Artikel over online lesson study geaccepteerd voor publicatie

Leden van het samenwerkingsversband Lesson Study NL, waar Anne Khaled (lectoraat Beroepsonderwijs) deel van uit maakt, hebben dit jaar zelf een online variant van de Lesson Study cyclus doorlopen. Er is gekeken of ze de essentie, ofwel de ‘5 big...

Onderzoekswerkplaats Leren en professionaliseren officieel van start

Onderzoekswerkplaats Leren en professionaliseren officieel van start

Op 3 december was de eerste officiële bijeenkomst van de onderzoekswerkplaats leren en professionaliseren in leerwerkomgevingen, waar Anne Khaled (Lectoraat Beroepsonderwijs) samen met Marco Mazereeuw (NHL Stenden) de trekker is. Er waren wel 27 deelnemers, die met behulp van de...

Keynote Ilya Zitter op provinciale inspiratiedag hybride leeromgevingen

Keynote Ilya Zitter op provinciale inspiratiedag hybride leeromgevingen

Op de provinicale inspiratiedag van de provincie Antwerpen zijn de provinciale collega's aan de slag gegaan met beleidsplannen in het ontwikkelen van hybride leeromgevingen op de grens tussen onderwijs en beroepspraktijk. Het provinciebestuur Antwerpen wil breder inzetten op het ontwikkelen van...

Nieuwe aflevering in de podcast Onder de oppervlakte van leeromgevingen

Nieuwe aflevering in de podcast Onder de oppervlakte van leeromgevingen

Onder de oppervlakte van leeromgevingen is een podcast met iedere keer een persoonlijk verhaal van een ontwerper, een ontwikkelaar of een onderzoeker in het middelbaar of hoger beroepsonderwijs. Verhalen over ontwerpen op de grens van school en de buitenwereld. Iedereen...

Hybride leeromgevingen: van losse initiatieven naar instellingsbreed de regio in

Hybride leeromgevingen: van losse initiatieven naar instellingsbreed de regio in

Samen met Jantje Timmerman (practoraat Research Lab, mboRijnland) en Maria Custers (Fontys Hogeschool) heeft Ilya Zitter (lectoraat Beroepsonderwijs) een masterclass verzorgd op de Leven Lang Ontwikkelen Week georganiseerd door Fontys. Binnen mboRijnland, Fontys Hogescholen en Hogeschool Utrecht wordt sinds enkele jaren op instellingsniveau onderzoek gedaan naar het ontwerp van leeromgevingen op de grens van school en buitenwereld. Denk dan aan hybride leeromgevingen, living labs en innovatiewerkplaatsen. Deze worden als kansrijk beschouwd. Bij onderwijsinstellingen speelt daarom nu volop het vraagstuk van het...

Onderzoekwerkplaats Leren en professionaliseren in leerwerkomgevingen gestart

Onderzoekwerkplaats Leren en professionaliseren in leerwerkomgevingen gestart

De nieuwe onderzoekswerkplaats 'Leren en professionaliseren in leerwerkomgevingen' is gestart. De eerste bijeenkomst werd bezocht door een mooi aantal van bijna 40 professionals met een mix van professionals uit het bedrijfsleven en het (beroepsonderwijs)onderwijs. De trekkers Anne Khaled (onderzoeker lectoraat Beroepsonderwijs), Marco Mazereeuw (lector Beroepsgerichte didactiek en Leven Lang Ontwikkelen, NHL Stenden Hogeschool en practor Leven Lang Ontwikkelen, Friesland College) en Tijmen Schipper (associate lector Leven Lang Ontwikkelen, Hogeschool Windesheim) hebben ieder een perspectief op een mogelijk thema van de onderzoekswerkplaats gegeven....

Kick-off Erasmus + project LS4VET: Lesson Study in het beroepsonderwijs

Kick-off Erasmus + project LS4VET: Lesson Study in het beroepsonderwijs

Vorige week donderdag en vrijdag was de officiële start het project LS4VET. Het was een heel inspirerende bijeenkomst met partners uit Hongarije, Malta en Oostenrijk. Er werd veel kennis gedeeld over beroepsonderwijs, professionalisering van docenten, Lesson Study en digitaal leren....

Meld je aan voor Onderzoekswerkplaats Leren en professionaliseren in leerwerkomgevingen

Meld je aan voor Onderzoekswerkplaats Leren en professionaliseren in leerwerkomgevingen

Werk jij in het beroepsonderwijs (vmbo/mbo/hbo) en/of het bedrijfsleven en loop jij rond met een vraagstuk over leren en professionaliseren in of leerwerkomgevingen zoals werkplekleren, leerwerkplaatsen, hybride leeromgevingen? En zou je op praktisch ingestoken wijze in een netwerk van docenten,...

Innovatiewerkplaatsen Expertdocent Beroepsonderwijs

Innovatiewerkplaatsen Expertdocent Beroepsonderwijs

Is er in je onderwijsinstelling ook behoefte aan een verbinder, zoals een expertdocent beroepsonderwijs? Iemand die denken en doen op een masterniveau combineert? De master Expertdocent Beroepsonderwijs neemt geen nieuwe studenten meer aan. In plaats daarvan stellen Windesheim in samenwerking met...

Artikel in Learning Environments Research over de kenmerken van integratieve leeromgevingen

Artikel in Learning Environments Research over de kenmerken van integratieve leeromgevingen

Deze week verschijnt in Learning Environments Research een artikel van Erica Bouw, Ilya Zitter en Elly de Bruijn (lectoraat Beroepsonderwijs) over het promotieonderzoek van Erica naar leeromgevingen op de grens van school en de beroepspraktijk. Door middel van een uitgebreid...

Boek verschenen: Programmatisch Toetsen – Voorbeelden en ervaringen uit de praktijk

Boek verschenen: Programmatisch Toetsen – Voorbeelden en ervaringen uit de praktijk

Binnen het beroepsonderwijs is steeds meer belangstelling voor programmatisch toetsen. Dat is een toetsconcept waarin toetsen en leren geïntegreerd zijn en de competentieontwikkeling van de student centraal staat. Liesbeth Baartman (lectoraat Beroepsonderwijs) interviewde samen met collega's Tamara van Schilt-Mol (HAN) en Cees van der Vleuten (Universiteit Maastricht) opleiders die hun onderwijs- en toetsprogramma hebben ingericht volgens de uitgangspunten van programmatisch toetsen. Meer lezen of het boek bestellen? Kijk op de website van uitgever Boom. Referentie: Baartman, L., Van Schilt-Mol, T., & Van der...