Ook thuis werken we aan het beroepsonderwijs!

Ook thuis werken we aan het beroepsonderwijs!

Net als een groot deel van Nederland werken wij, het lectoraat Beroepsonderwijs, in deze bijzondere tijden thuis. We werken op afstand zo goed mogelijk door aan het beroepsonderwijs. De meeste van ons staan met het ene been in onderzoek bij het lectoraat en met het andere been in het onderwijs, om daar samen met collega’s onderwijs op afstand te verzorgen. Aan de kant van het onderzoek proberen we zoveel mogelijk te werken als anders, al is het voor onze vormen...

Hbo-onderwijs verbeteren door lerend innoveren

Hbo-onderwijs verbeteren door lerend innoveren

Lisette Munneke van lectoraat Methodologie van Praktijkgericht Onderzoek en Ilya Zitter van lectoraat Beroepsonderwijs hebben een artikel geschreven voor het tijdschrift Onderwijsinnovatie. ‘Doorwerking van onderwijsinnovatie in het hbo’ is één van de vier kennisprogramma’s van het Kenniscentrum Leren en Innoveren van...

Podcast over de HU Ambities in de praktijk: bij Instituut voor Associate degrees (IAD) in samenwerking met Kennicentrum Leren en Innoveren

Podcast over de HU Ambities in de praktijk: bij Instituut voor Associate degrees (IAD) in samenwerking met Kennicentrum Leren en Innoveren

De Hogeschool Utrecht staat midden in een samenleving waar grote maatschappelijke en culturele veranderingen plaatsvinden. De energietransitie, vergrijzing, polarisatie van meningen, tekorten in zorg en onderwijs. Het zijn allemaal opgaven waar we met de HU actief aan kunnen bijdragen. En...

Kom naar ons symposium ‘Onderzoekend werken in het mbo’

Kom naar ons symposium ‘Onderzoekend werken in het mbo’

Ben jij onderwijsprofessional in het mbo met interesse in het versterken van onderzoekend werken aan onderwijsverbetering? Kom naar ons symposium ‘Onderzoekend werken in het mbo’. Wil je meer weten over het programma en je aanmelden? Klik op onderstaande...

Verbindingen leggen tussen verschillende werelden

Verbindingen leggen tussen verschillende werelden

Complexe vraagstukken in de stad vragen om nieuwe manieren van werken en leren. De Hogeschool Utrecht (HU) heeft daarom per 1 november een nieuwe Lector Leeromgevingen aangesteld rond dat thema: Ilya Zitter (lectoraat Beroepsonderwijs, Kenniscentrum Leren en Innoveren). ‘Wat voor...

Artikel in Profiel: Een bakker zijn in plaats van (alleen) brood bakken

Artikel in Profiel: Een bakker zijn in plaats van (alleen) brood bakken

Goed beroepsonderwijs draait om meer dan het aanleren van vaardigheden voor de praktijk. Het gaat om het ontwikkelen van een persoonlijk beroepsmatig narratief. Elly de Bruijn legt uit waarom een persoonlijke verbinding met de beroepspraktijk zo belangrijk is en hoe docenten daarbij kunnen helpen. Lees hier het hele artikel.   Referentie: Ouwerkerk, E. (2020). Een bakker zijn in plaats van (alleen) brood bakken: Een leven lang leren en werken aan een persoonlijk beroepsmatig narratief. Profiel Vaktijdschrift, 29(2),...

Openbare les Ilya Zitter: 24 september

Openbare les Ilya Zitter: 24 september

Ilya Zitter is werkzaam als lector bij het lectoraat Beroepsonderwijs van Hogeschool Utrecht. Het lectoraat maakt deel uit van het Kenniscentrum Leren en Innoveren. Ter gelegenheid van haar benoeming nodigt Hogeschool Utrecht je graag uit om aanwezig te zijn bij de openbare les Leeromgevingen in het beroepsonderwijs.   Praktische informatie Datum: donderdag 24 september 2020 Tijd: 13.00 – 18.30 uur Locatie: Hogeschool Utrecht, Padualaan 101, Utrecht Science Park Meer informatie over de tijden, het programma en de aanmelding wordt binnenkort bekend...

KC LENI dragend kenniscentrum TNL

KC LENI dragend kenniscentrum TNL

Na een intensieve voorbereidingstijd werd het Teaching & Learning Network (TLN) op 23 januari officieel gepresenteerd, op het Onderwijs & Onderzoek Festival. Collega’s reageerden enthousiast. Maar het echte werk begint nu eigenlijk pas. Ilya Zitter: “Er zijn zoveel mooie ontwikkelingen...

Patricia Brouwer in Expeditieteam Lerarenagenda NRO

Patricia Brouwer in Expeditieteam Lerarenagenda NRO

In de ‘Expeditie Lerarenagenda’ werken zeven onderzoekers aan onderzoek dat grenzen van sectoren doorkruist en verbanden legt tussen lerarenopleidingen en scholen. Het onderzoek start in april 2020 en loopt door tot 2023. Het onderzoek richt zich op de veelvormigheid van...

Ga mee GrensWatchen! Leren over de grenzen bij Bus63

Ga mee GrensWatchen! Leren over de grenzen bij Bus63

Bus63 is een initiatief van MBO Rijnland in het welzijnsdomein. Met Bus63 is grenzeloos leren mogelijk. Er wordt niet alleen door de stagiaires geleerd, maar ook door de buurtbewoners, de ketenpartners en niet in de laatste plaats door de eigen...

Nieuw promotieonderzoek: Onderzoek naar flexibeler curriculum voor wendbare lerarenopleidingen

Nieuw promotieonderzoek: Onderzoek naar flexibeler curriculum voor wendbare lerarenopleidingen

Onderwijsinstellingen krijgen te maken met allerlei complexe vraagstukken die in onze maatschappij spelen, zoals digitalisering, de inclusieve samenleving en globalisering. Met een flexibel curriculum en een grotere rol voor het werkveld kunnen opleidingen wendbaarder worden. Rieke van Bemmel, werkzaam bij...

Het Teaching & Learning Network (TLN) van de HU is een feit

Het Teaching & Learning Network (TLN) van de HU is een feit

Het Teaching & Learning Network (TLN) van de HU is een feit: een netwerk waarbinnen wij als professionals ruimte en ondersteuning krijgen voor samenwerken, leren en innoveren. Als netwerk kunnen we onszelf, ons onderwijs en onderzoek verder ontwikkelen. Het Kenniscentrum Leren en Innoveren is dragend Kenniscentrum van het TLN. Vanuit Lectoraat beroepsonderwijs zijn we met onze collega’s, Anne Khaled, Annoesjka Boersma, Liesbeth Baartman en Ilya Zitter hierbij intensief betrokken. Lees hier meer over...

Uitnodiging: Gebruikersmiddag programmatisch toetsen

Uitnodiging: Gebruikersmiddag programmatisch toetsen

Graag nodigen we je uit voor: Gebruikersmiddag programmatisch toetsen 18 mei 2020 Met Liesbeth Baartman, Tamara van Schilt-Mol, Cees van der Vleuten   Met je aan door hier te klikken.   Op maandagmiddag 18 mei organiseren we een “gebruikersmiddag” over programmatisch toetsen. Startpunt is het boek met praktijkvoorbeelden van programmatisch toetsen dat Liesbeth Baartman, Tamara van Schilt-Mol en Cees van der Vleuten momenteel schrijven.   Wat kun je verwachten? Een inleiding en gesprek met Cees van der Vleuten en voorbeelden uit het (te verschijnen) boek. En workshops waarin je inspiratie...

Startbijeenkomst Zorg en Welzijn in de wijk

Startbijeenkomst Zorg en Welzijn in de wijk

Op 30 januari 2020 vond de startbijeenkomst Zorg en Welzijn in de wijk plaats. Het project ‘Zorg en Welzijn in de wijk’ is onderdeel van de Next Step HU Klinieken. Studenten Gezondheidszorg en Social Work gaan samen aan de slag...

Lectoraat Beroepsonderwijs op het HU Onderwijs & Onderzoek Festival 2020

Lectoraat Beroepsonderwijs op het HU Onderwijs & Onderzoek Festival 2020

Het Lectoraat Beroepsonderwijs was goed vertegenwoordigd op het HU Onderwijs & Onderzoek Festival 2020. Een interessante dag vol inspiratie- en workshopsessies! De promovendi Marlies, Lieke en Erica hebben bijvoorbeeld een workshop over de doorwerking van promotieonderzoek georganiseerd. En ook Anne Khaled...

Artikel in Tijdschrift voor Lerarenopleiders: Anders kijken naar onderwijs en docenten – wat kunnen we leren van het mbo?

Artikel in Tijdschrift voor Lerarenopleiders: Anders kijken naar onderwijs en docenten – wat kunnen we leren van het mbo?

In het Tijdschrift voor Lerarenopleiders is een artikel verschenen van Monique Ridder en vanuit lectoraat Beroepsonderwijs Ilya Zitter en Elly de Bruijn. Het is een beschouwend artikel met als titel: Anders kijken naar onderwijs en docenten: wat kunnen we leren...

Artikel in Onderwijsinnovatie: De ontwerpspiegel – instrument voor reflectie ontwerp Ad-leeromgevingen

Artikel in Onderwijsinnovatie: De ontwerpspiegel – instrument voor reflectie ontwerp Ad-leeromgevingen

Op de valreep van 2019 is in het tijdschrift Onderwijsinnovatie een artikel verschenen van Ilya Zitter en Anke Kolvoort. De titel van het artikel is: De ontwerpspiegel: instrument voor reflectie ontwerp Ad-leeromgevingen. De aandacht vasthouden voor het ontwerp en stilstaan bij...

Anne Khaled is benoemd tot bestuurslid van de VOR divisie BBV

Anne Khaled is benoemd tot bestuurslid van de VOR divisie BBV

Anne Khaled is benoemd tot bestuurslid van de VOR divisie BBV (Beroepsonderwijs, Bedrijfsopleidingen en Vakmanschap) en was op 13 november voor het eerst bij het overleg. Tijdens de vergadering is de ORD 2020 besproken, zoals ideeën om het divisieslot te combineren met een andere divisie. Ook verkennen ze extra divisie-activiteiten naast de ORD. Meer informatie over de VOR divisie BBV lees je...