Rieke van Bemmel, promovendus bij het lectoraat Beroepsonderwijs en docent bij Hogeschool Windesheim, schreef samen met Stijn Auke Folkerts, curriculumverantwoordelijke en lerarenopleider natuurkunde bij de HU, een artikel ik in het Tijdschrift voor Lerarenopleiders. Het artikel gaat over een nieuwe begeleidingsmethodiek namelijk de honingraatmethode.
Flexibel leraren opleiden, hoe dan?
De meeste lerarenopleidingen hebben leeruitkomsten geformuleerd waarmee ze hun curriculum flexibeler maken. Het is nu tijd voor de volgende stap: studenten begeleiden in hun ontwikkeling naar het behalen van de leeruitkomsten. Rieke en Stijn Auke brengen ervaringskennis van opleiders en kennis uit onderzoek bij elkaar in de zoektocht naar een realistische aanpak. Ze beschrijven in hun artikel we hoe zij omgaan met de flexibiliseringsparadox: het bieden van kaders én ruimte.
Nieuwsgierig naar de nieuwe methodiek? Lees er alles over in het artikel: De honingraat als begeleidingsmethode bij het werken met leeruitkomsten in een flexibel curriculum (gratis toegankelijk!).
Rieke doet doet promotieonderzoek naar het ontwerpen van een flexibel curriculum voor lerarenopleidingen in het hbo.
Bron: Van Bemmel, R., & Folkerts, S. A. (2025). De honingraat als begeleidingsmethode bij het werken met leeruitkomsten in een flexibel curriculum. Tijdschrift voor Lerarenopleider, 46(1), 87-105.