Artikel: Hoe komen begeleiders op de werkplek tot hun oordeel

Marlies de VosEind februari verscheen het tweede artikel uit het promotieonderzoek van Marlies de Vos (promovendus lectoraat Beroepsonderwijs) online. Tijdens de studie is Marlies, onder begeleiding van promotoren Elly de Bruijn (lector Beroepsonderwijs) en Cees van der Vleuten en co-promotor Liesbeth Baartman (bijzonder lector Toetsing en Beoordeling in Beroepsonderwijs), op zoek gegaan naar hoe begeleiders op de werkplek tot een oordeel komen over studenten tijdens de stage. Zij kwam erachter dat begeleiders vrij snel een compleet beeld van een student hebben wat ze tijdens de stage verder aanvullen en verrijken. Hiervoor zetten ze verschillende kaders in die passen bij de student en de situatie. Tijdens de stage gebruiken begeleiders hun oordeel over de student om te bepalen of en wanneer ze een student los kunnen laten om zelfstandig aan de slag te gaan. Marlies ziet het proces van oordeelsvorming dan ook als een heel rijk proces dat gevoed wordt door wat er op de werkplek gebeurt en toe doet.

Geïnteresseerd? Lees hier het artikel (open access).

Bron: De Vos, M. E., Baartman, L. K. J., Van Vleuten, C. P. M., & De Bruijn, E. (2022). Unravelling workplace educators’ judgment processes when assessing students’ performance at the workplace. Journal of Vocational Education & Training.

Geïnteresseerd in deze thematiek? Lees dan hier over het eerste artikel uit het promotieonderzoek van Marlies dat gaat over welke strategieën praktijkopleiders gebruiken om aan informatie te komen en hoe het continue proces van oordeelsvorming er uit ziet.