Artikel: Startbekwaamheid in én op beeld
© Alexander Wang

Artikel: Startbekwaamheid in én op beeld

Nienke Boere (promovendus) en Liesbeth Baartman (lector Toetsing en Beoordeling in het beroepsonderwijs) schreven samen met collega’s Elwin Savelsbergh (lector Curriculumvraagstukken Funderend Onderwijs), Sietse Brands en Bas Kollöffel (Universiteit Twente) het artikel Startbekwaamheid in én op beeld, dat onlangs verscheen in het vakblad EXAMENS.

Als onderdeel van het grootschalig onderzoeksproject GoPro: Grensoverstijgend PraktijkOpleiden in het mbo verkennen de auteurs in dit artikel hoe videobeelden van praktijkhandelingen van studenten in de ondergrondse infratechniek kunnen bijdragen aan examinering. Zij gingen hierover in gesprek met verschillende professionals uit de relevante mbo-opleidingen. Dit resulteerde in de identificatie van twee innovatieve examenmethoden: het filmen van de proeve van bekwaamheid en het bijhouden van een portfolio met beeldmateriaal. Het artikel werpt licht op de voor- en nadelen van beide aanpakken en biedt waardevolle inzichten in hoe videobeelden kunnen bijdragen aan de objectiviteit, betrouwbaarheid en transparantie in de examinering.

Nieuwsgierig geworden? Het hele artikel is hier te lezen.

Bron: Boere, N., Brands, S., Kollöffel, B., Savelsbergh, E., & Baartman, L. (2023). Startbekwaamheid in én op beeld. Examens, 2023-3, 8-15.