Werken aan Innovatie binnen Academische Werkplaats Uitvoeren Beroepsonderwijs

Door Johan Crielaard.

Machines van de toekomst vragen om vaardigheden van de toekomst. Deze vaardigheden hebben een centrale plaats in het beroepsonderwijs van de afdeling Mechatronica van ROC A12. Onderzoek naar probleemoplossend vermogen van studenten van de afdeling heeft geleid tot aanbevelingen. Het vertalen van deze aanbevelingen naar de onderwijspraktijk, ondersteunt studenten bij het werken aan complexe beroepsvraagstukken.

ROC A12 werkt met haar onderwijsteams aan een vernieuwde organisatiestructuur, waar juist de teams aan zet zijn om van onderaf te organiseren wat nodig is voor onderwijsinnovatie. De werkzaamheden binnen de Academische Werkplaats Uitvoeren van Beroepsonderwijs sluiten mooi bij deze besturingsfilosofie aan.

Werken binnen de academische werkplaats is een mooi kans om het onderwijs verder te vernieuwen. De geselecteerde aanbeveling waaraan ik werk, past bij het doel van de werkplaats, “het handen en voeten geven aan begeleidingsstrategieën van opleiders in het beroepsonderwijs”. Door middel van onderzoek wordt er gewerkt aan de innovatie. Tijdens de tweemaandelijkse bijeenkomsten worden onderzoeksresultaten uit de eigen beroepspraktijk gepresenteerd en van feedback voorzien. Mogelijke verbanden, verklaringen of gevolgen worden besproken en dit leidt in veel gevallen tot vollediger beeld van de onderzoekspraktijk. Het inzicht dat hierdoor wordt verkregen, laat mij zien wat wel of niet kan werken binnen mijn eigen onderwijspraktijk.

De goede samenwerking binnen de academische werkplaats, werd voor mij goed zichtbaar tijdens het gezamenlijk werken aan een observatie instrument. In mijn geval werd door het lectoraat een instrument ontwikkeld, dat ik kan inzetten binnen mijn onderzoek. De feedback uit mijn onderzoek helpt om de gedragsindicatoren van het instrument verder te operationaliseren. Een win-winsituatie die de meerwaarde van het werken in de academische werkplaats voor mij onderschrijft.

Johan Crielaard is docent aan de afdeling Mechatronica van ROC A12 in Ede. Hij studeerde op 30 juni 2015 af als Master Pedagogiek aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). Johan neemt sinds 2016 deel aan de Academische Werkplaats Uitvoeren van Beroepsonderwijs van het Lectoraat Beroepsonderwijs.