Beroepsbrieven: 12 korte verhalen over leraren

Welke intuïties (bege)leiden leraren, wat voelen ze voor en bij bepaalde ontwikkelingen en hoe verhoudt hun persoonlijke zelf zich tot hun professionele zelf? Patricia Brouwer, senioronderzoeker bij lectoraat Werken in Onderwijs en Beroepsonderwijs, schreef samen met een team van 5 Expeditieleden brieven met 12 leraren.

Door het schrijven van een verhaal kiezen de leraren en onderzoekers van Expeditie Lerarenagenda in Beroepsbrieven om te denken mét elkaar in plaats van over elkaar. Beroepsbrieven is een vorm van narratief onderzoek: een methode waarin een vorm van geschreven of gesproken verhaal centraal staat. In Beroepsbrieven lees je twaalf fictieve verhalen van leraren die tot stand zijn gekomen. Elk resulterend verhaal is geconstrueerd met behulp van een metafoor. De verhalen zijn interpretaties en nodigen uit tot herinterpretatie.

Op de website van Expeditie Lerarenagenda kun je de 12 verhalen in de bundel Beroepsbrieven lezen. Ook kun je het metanarratief De geheime kamer bekijken.

Van Stigt, A., De Vries, B., Brouwer, P., Schenke, W., Louws, M., Middelbeek L., Lockhorst, D., Walraven, A. en Van der. Pers, M. (2022) Beroepsbrieven, Twaalf korte verhalen over leraren. Tussenproduct van Expeditie Lerarenagenda.

Van Stigt, A., De Vries, B., Brouwer, P., Schenke, W., Louws, M., Middelbeek L., Lockhorst, D., Walraven, A. en Van der Pers, M. (2022) De geheime kamer, een verhaal gebaseerd op brieven en portretten van leraren. Tussenproduct van Expeditie Lerarenagenda.