Onlangs is de geheel herziene versie van het boek Sociologen over Onderwijs (1e druk 2016), onder redactie van Jannick Demanet, Mieke Van Houtte en Marc Vermeulen verschenen. Dit boek biedt sociologische beschouwingen over het onderwijs. Een dertigtal gerenommeerde onderwijswetenschappers presenteert een breed scala aan inzichten en maakt duidelijk dat een sociologische kijk op onderwijs een vruchtbare en onmisbare aanvulling vormt op allerlei andere perspectieven. Daarmee is het boek een aanrader voor iedereen die betrokken is bij onderwijs, van de student die wat verder gevorderd is , tot onderwijsprofessionals die zich willen verdiepen in de maatschappelijke betekenis van hun werk. Ook wie beroepshalve bezig is met de inrichting van onderwijs (directeur, bestuurder, beleidsbeïnvloeder, ambtenaar, politicus) doet er goed aan dit boek te lezen.
In het boek staat een volledig herzien hoofdstuk van de hand van Elly de Bruijn (lector Beroepsonderwijs en bijzonder hoogleraar pedagogisch didactische aspecten van het opleiden tot beroepsuitoefening bij Open Universiteit), Anneke Westerhuis (ecbo) en Kristin Vanlommel (lector Organiseren van Verandering in Onderwijs), met als titel: Leren voor een beroep: vraagstukken van richten, inrichten en verrichten van publiek beroepsonderwijs in Nederland en Vlaanderen.
In het hoofdstuk bespreken de auteurs de aard van beroepsonderwijs in het algemeen en een aantal kernvraagstukken in het bijzonder als invalshoek voor een onderwijssociologische analyse van ‘het leren voor een beroep’. Daarbij benutten de auteurs theoretische inzichten over de verhouding tussen onderwijs en arbeid en kennis uit onderzoek. Het hoofdstuk sluiten we af met een blik naar de toekomst.
Het boek is onder meer verkrijgbaar via uitgever Maklu Garant.
Lees ook de inleiding van het hoofdstuk van De Bruijn, Westerhuis en Vanlommel.
Bron: De Bruijn, E., Westerhuis, A., & Vanlommel, K. (2024). Leren voor een beroep: vraagstukken van richten, inrichten en verrichten van publiek beroepsonderwijs in Nederland en Vlaanderen. In J. Damanet, M. van Houtte & M. Vermeulen (Reds.), Sociologen over Onderwijs (pp. 197-223). Maklu Garant.