Veranderend beroepsbeeld leraren
Leraarschap, vandaag de dag, is veelzijdig en veelvormig. De maatschappij verlangt steeds meer van de leraar. Leraren zijn in de eerste plaats pedagogisch, (vak)didactisch en vakinhoudelijk expert. Maar er zijn ook geluiden dat je onderwijsontwikkelaar of veranderkundige moet zijn. Trek jij je iets aan de hoge verwachtingen die gesteld worden aan jou als leraar? Of behoud je liever wat je hebt?
Expeditie team zoekt penvrienden
Het Expeditieteam Lerarenagenda zoekt leraren die hun belevingen via brieven uit willen wisselen. Vanuit het Lectoraat Beroepsonderwijs is onderzoeker Patricia Brouwer hierbij betrokken. In het project Beroepsbrieven wissel je brieven uit met een leraar en onderwijsonderzoeker. Even stilstaan. Een moment van reflectie. Bijvoorbeeld op een lastige situatie op je werk over verwachtingen die de schoolleider heeft. Of om een inspirerend gesprek met een collega te overdenken. Wat voel je, wie ben je en wat wil je? Schrijf het op.
Je kan bewondering, verbazing of een kritische vriend tegenkomen: elementen die helpen om even stil te staan.
Unieke kans
Beroepsbrieven is een unieke kans. Je krijgt als leraar (po, vo, mbo) een inkijkje in de belevingswereld van een andere leraar. Daaraan mag je alles vragen over hoe zij/hij het leraarschap ziet en (veranderingen) ervaart. Als tegenprestatie zet je jouw eigen gedachten en ervaringen op papier en beantwoord je vragen van je penvriend. De brieven zijn onderdeel van wetenschappelijk onderzoek naar het veranderend beroepsbeeld van de leraar en het adaptief vermogen dat leraren hierin laten zien. Ga 8 weken met ons op expeditie door deel te nemen aan het bijzondere project Beroepsbrieven.
Ga op reis door jouw innerlijke wereld. (Her)ontdek je motivatie, worsteling, wilskracht of toekomst als leraar.
Meer informatie
Het Brievenproject is onderdeel van het project Expeditie Lerarenagenda 2020-2023. Dit onderzoek is door NRO gefinancierd.
Vragen?
Mail onderwijsonderzoeker Arwen van Stigt via info@expeditielerarenagenda.nl