De SPRONG-groep PREVENT werkt aan het vergroten van de kwaliteit van (samen)leven in de stedelijke omgeving door integrale wijkgerichte preventie op het snijvlak van gezondheid en welzijn. Vanuit het lectoraat Beroepsonderwijs zijn onderzoekers Esther Wijma, Josien Engel en lector Beroepsonderwijs Ilya Zitter betrokken bij de vraagstukken rond het inrichten van fieldlabs als hybride leeromgevingen, de inrichting van learning communities en de innovatie- en leerprocessen in brede zin.
Samen met Els Overkamp (lectoraat Participatie Zorg en Ondersteuning) en Janna Bruijning (lectoraat Innovaties in de Preventieve Zorg) delen wij de resultaten van onze recente cross-case analyse van zes fieldlabs binnen de SPRONG groep PREVENT. Deze analyse is gebaseerd op drie bijeenkomsten waarin niet alleen het leren binnen de fieldlabs centraal stond, maar ook het leren tussen en over de fieldlabs heen werd gestimuleerd. Het doel was om inzicht te krijgen in de ontwerpafwegingen die door en voor de fieldlabs worden gemaakt. We hebben gekeken naar wat volgens de direct betrokkenen bevorderend of belemmerend werkt bij de opzet en doorontwikkeling van een fieldlab in de wijk.
Deze inzichten helpen ons in de verdere ontwikkeling van (hybride) leeromgevingen.
Lees het volledige kennisproduct: Samen werken en leren in fieldlabs gericht op integrale wijkgerichte preventie.