Drie hbo’s en Zestor starten onderzoek naar professionele ontwikkeling van docenten in teamverband

De opgave van hogescholen verandert, onder invloed van maatschappelijke, economische en technologische ontwikkelingen. Dat betekent dat ook de rol van de hbo-docent en de manier van werken in het hbo aan veranderingen onderhevig is. Dat vraagt van hbo-docenten om zich doorgaand te ontwikkelen, onder meer in de verschillende rollen die zij hebben in het onderwijs. De Hogeschool Utrecht, Hogeschool van Amsterdam en Fontys Hogeschool zijn in opdracht van Zestor, arbeidsmarkt- en opleidingsfonds voor het hbo, gestart met een project gericht op het versterken van de professionele ontwikkeling van hbo-docenten in teamverband.

Bijzonder aan dit project is de samenwerking tussen meerdere lectoraten vanuit drie hogescholen die ieder vanuit hun eigen expertisegebied bijdragen aan het vraagstuk van docentprofessionalisering. We bundelen kennis over het samenwerken van professionals in teams vanuit de HvA (lectoraat Samenwerkende Professionals), het ontwikkelen en benutten van talent in de werkcontext van Fontys (lectoraat Dynamische Talentinterventies) en onze expertise vanuit lectoraat Beroepsonderwijs over o.a. het ontwerpen van leeromgevingen op de grens tussen school en de buitenwereld, daarbij trekken we bij de HU ook op met het lectoraat Werken in Onderwijs.