De afgelopen jaren zijn er nieuwe richtlijnen en behandelstrategieën beschikbaar voor patiënten met chronische pijn, maar blijft bij fysiotherapeuten de bijbehorende gedragsverandering achter. Bestaande post-hbo-professionaliseringstrajecten richten zich vaak op klassieke informatieoverdracht waarbij weinig aandacht is voor onder meer het aanleren van praktijkgerichte vaardigheden. Hierdoor blijft de vertaling naar de eigen werkomgeving moeizaam en vallen fysiotherapeuten terug in oude routines. Om hier verandering in te brengen is in samenwerking met patiënten, behandelaren, onderwijskundige en andere experts het professionaliseringstraject PAIN ontwikkeld, waarin een verbinding wordt gelegd tussen leren in een schoolse context en leren op de werkplek.
Vanuit het project PAIN is over bovenstaande door Nienke Boere (junior onderzoeker bij het lectoraat Beroepsonderwijs), Ilya Zitter (lector Leeromgevingen in het Beroepsonderwijs) en Han van Dijk (onderzoeker lectoraat Leefstijl en Gezondheid, HU) een artikel verschenen in het Tijdschrift voor Ontwikkeling in Organisaties (TvOO).
Nieuwsgierig geworden? Hier vind je het hele artikel.
Bron: Boere, N., Zitter, I., & Van Dijk, H. (2023). PAIN: Professionaliseringstraject voor fysiotherapeuten. TvOO, 2023(2), 84-92.