Hoe zorg ik dat mijn studenten relevante praktijkervaring opdoen? Hoe zorg ik dat die praktijkervaring bijdraagt aan optimale beroepsontwikkeling en hoe begeleid ik dat? Hoe krijgen we als opleidingsteam de professionele (of beroeps)ontwikkeling van onze studenten goed in beeld, terwijl die ontwikkeling zich deels buiten onze waarneming voltrekt op de werkplek? Hoe blijf ik betrokken bij recente ontwikkelingen in het werkveld, zodat ik nieuwe ontwikkelingen zo goed mogelijk kan vertalen naar mijn lessen en de inrichting van mijn opleiding?
Dit zijn vragen waar het Handboek beroepsgerichte didactiek. Effectief opleiden in het mbo en hbo dat recent is uitgekomen mee opent en waarop in het boek antwoord op wordt gegeven. Vanuit lectoraat Beroepsonderwijs is aan meerdere hoofdstukken meegewerkt:
- Wat is beroepskennis, door oud-collega Wenja Heusdens
- De ontwikkeling van wendbaar vakmanschap bij mbo-studenten, door Anne Khaled
- Ontwerpen van leeromgevingen in het beroepsonderwijs, door Ilya Zitter
- Het extended opleidingsteam door samenwerkingspartner, Erica Aalsma