Een groeiend aantal hbo-opleidingen heeft programmatisch toetsen geïmplementeerd als een nieuwe benadering van toetsen. Uit de literatuur is bekend welke theoretische principes als basis kunnen voor het ontwerp van programmatisch toetsen. Onderzoek naar het ontwerpen van leeromgevingen laat zien welke verschillende ontwerpperspectieven ingenomen kunnen worden bij programmatisch toetsen. Dit ontwerpperspectief op programmatisch toetsen wordt echter vaak niet geëxpliciteerd. Hierdoor is onduidelijk welke ontwerpkeuzes worden gemaakt bij het implementeren van programmatisch toetsen. Opleidingen maken op basis van de principes verschillende specifieke ontwerpkeuzes, passend bij hun eigen context.
Het project Naar een nieuwe balans in toetsfuncties geeft inzicht in deze ontwerpkeuzes. Onderzoekers Bas Agricola (senior onderzoeker), Marlies de Vos (onderzoeker) en Liesbeth Baartman (lector Beroepsonderwijs) in samenwerking met het lectoraat Eigentijds beoordelen (HAN) onderscheidden elf essentiële ontwerpkeuzes die opleidingen dienen te maken wanneer ze programmatisch toetsen gaan implementeren. Ook zijn er vijf rijke casusbeschrijvingen die laten zien welke overwegingen opleidingen hadden voor deze elf ontwerpkeuzes en welke ervaringen ze hadden met de gemaakte ontwerpkeuzes.
Meer weten? Lees het eindrapport Naar een nieuwe balans in toetsfuncties.
Of bekijk de factsheet 11 Ontwerpkeuzes in Programmatisch Toetsen.