Examinering in het mbo beter laten aansluiten bij het onderwijs?

Examinering in het mbo beter laten aansluiten bij het onderwijs?

Op 10 december was de mini-conferentie van het project “Anders verantwoorden van het diplomabesluit”. In dit project van het Kennispunt MBO Onderwijs & Examinering werken 14 mbo-opleidingen aan andere manieren om de examinering in te richten en het diplomabesluit te verantwoorden.

Liesbeth Baartman gaf een plenaire presentatie over “1 jaar lerend netwerk” met voorbeelden van de deelnemende opleidingen. Zo willen veel opleidingen gedurende het onderwijstraject bewijzen van leren verzamelen en dit benutten voor het diplomabesluit, naast of in plaats van de huidige examens. Uiteindelijke doel is de verbinding tussen onderwijs en examinering te verbeteren!

Op de mini-conferentie waren workshops over formatief evalueren (Judith Gulikers, WUR), dialogisch valideren (Ruud Duvekot, HU), de rol van examencommissies (Paula Willemse, IVA-onderwijs) en eisen die je kunt stellen aan bewijzen (Nelleke Lafeber, mbo-raad). Alle presentaties en opbrengsten zijn te vinden op de website van het lerend netwerk.