Gunning MBOin2030 Challenge over ‘Veranderende taken en rollen van de mbo-docent’

Foto: Ilya Zitter

Marlies de Vos en Lieke Ceelen, beiden onderzoeker bij het lectoraat Beroepsonderwijs, hebben namens het lectoraat een ontwikkelbudget van €25.000 in ontvangst mogen nemen. In het kader van de MBOin2030 Challenge ‘Veranderende taken en rollen van de mbo-docent’ is na inschrijving hen de opdracht gegund.

Marlies en Lieke gaan het komende jaar aan de slag met “het goede gesprek” tussen stagedocenten, praktijkopleiders en studenten om zo bij te dragen aan de kwaliteit van stagebegeleiding, en daarmee het werkplekleren van studenten in het beroepsonderwijs.

Door samen met docenten, werkveld en studenten een gesprekstool te ontwikkelen voor stagegesprekken beogen ze de kwaliteit van bestaande contactmomenten te verbeteren.

Juist nu, nu het begeleiden van stages te maken heeft met maatschappelijke uitdagingen, zoals personeelskrapte, digitalisering van werkprocessen, stagediscriminatie en ontevredenheid van studenten over stagebegeleiding, is het nodig het potentieel van de stagegesprekken beter te benutten en zo gezamenlijk studenten te ondersteunen in hun beroepsontwikkeling tijdens stage. Van een dergelijke kwaliteitsslag profiteren mbo-docenten, praktijkopleiders en studenten.