Kansengelijkheid versterken in het economisch-administratief onderwijs

Kansengelijkheid versterken in het economisch-administratief onderwijs

In 2019 en 2021 is een tweedelig advies verschenen van de Commissie Macrodoelmatigheid MBO (CMMBO) naar het profiel van studenten in economisch-administratieve opleidingen (deel 1 en deel 2). Aanleiding voor het advies was de hoge uitval en switch binnen deze opleidingen, maar ook zorgen over het arbeidsmarktperspectief. Recent heeft de CMMBO het derde en laatste advies over de economisch-administratieve opleidingen uitgebracht (deel 3). Dit derde advies is door minister Dijkgraaf (OCW) aan de Tweede Kamer gestuurd.

Dit derde advies omvat de belangrijkste aanbevelingen van de CMMBO en de uitkomsten van het onderzoek dat is uitgevoerd door het Lectoraat Beroepsonderwijs (Kenniscentrum Leren en Innoveren, Hogeschool Utrecht).

Aan het onderzoek nemen drie regio’s met in totaal zes mbo-instellingen en een hbo-instelling deel. De cases in dit onderzoek behoren bij de volgende mbo-instellingen:

  • Albeda, College Economie en Ondernemen;
  • ROC van Amsterdam Zuid Oost, Economie & Zakelijke Dienstverlening;
  • Zadkine Business College;
  • Zwolse Koers, samenwerkingsverband van mbo-instellingen Landstede Mbo/mbo Menso Alting (onderdeel van de Landstede Groep), Deltion en hbo-instelling Windesheim.

De volgende conclusie kan uit het onderzoek worden getrokken: kansrijk economisch-administratief onderwijs in het mbo vraagt om een ideaaltypisch ontwerp waarin een brede oriëntatie wordt gecombineerd met ontwikkelingsgerichte (leer)loopbanen, tot een herkenbaar responsief ontwerp met een sectorale, gezamenlijke, regionale ruggengraat. Hierbij is het verbinden van school en werk cruciaal. Dit ontwerp wordt integraal vormgegeven op alle schaalniveaus, van individuele student tot en met de sector als geheel.

Lees hier het volledige onderzoek.