Kick-off onderzoekswerkplaats Leerprocessen

Op maandag 6 februari was de kick-off van de Onderzoekswerkplaats Leerprocessen van het lectoraat Beroepsonderwijs. Zeven geĂ¯nteresseerden van Landstede MBO, ROC van Twente, mboRijnland en Hogeschool Utrecht werd met elkaar verkend hoe we samen kennis kunnen ontwikkelen over leerprocessen in het beroepsonderwijs. Dat leren is best complex, want het is gericht op de ontwikkeling van beroepskennis, een handelingsrepertoire en beroepsidentiteit. Het vindt dan ook plaats in verschillende leercontexten: meer of minder praktijkgericht, school- of werkgericht, en aan de hand van meer of minder authentieke en open taken. Zo volgen studenten algemene en beroepsgerichte vakken en nemen ze deel aan projecten, (gesimuleerd) leren op de werkplek en stages. In deze werkplaats onderzoeken we hoe studenten in en vooral ook door de verschillende contexten heen leren en hoe dat leren kan worden ondersteund.

Met elkaar exploreerden we welke praktijkvragen een ieder zou willen oppakken. Dat leverde een variatie aan onderwerpen op. Van in kaart brengen hoe studenten zichzelf positioneren op school (als student, toekomstig professional, een peer, …) om ze vervolgens te helpen die verschillende posities te integreren tot achterhalen wat er nodig is om bewustwording bij studenten te realiseren van wie zij zijn, hoe zij (willen) leren en daar zelf stappen in kunnen zetten.

In de werkplaats is ruimte voor kleinschalig, kortcyclisch onderzoek. Doel is inzichten, praktijkkennis en tools op te leveren die begeleiders kunnen inzetten voor het uitlokken en versterken van leerprocessen van studenten in en door verschillende contexten heen. De onderzoekswerkplaats wordt begeleid door Maaike Koopman en Annoesjka Boersma, beiden senior onderzoekers bij het lectoraat Beroepsonderwijs.