Lectoraat beroepsonderwijs op HU Onderwijs & Onderzoek Festival
© Kees Rutten

Lectoraat beroepsonderwijs op HU Onderwijs & Onderzoek Festival

Op donderdag 13 april kwamen vele collega’s van de HU bij elkaar in de Werkspoorkathedraal voor het jaarlijkse HU Onderwijs & Onderzoek Festival. Centraal stond de HU-visie op onderwijs en onderzoek: ‘Samen voor de Toekomst’.
Ook het lectoraat Beroepsonderwijs was actief vertegenwoordigd op het festival. Een flink aantal collega’s was er en zij hebben samengewerkt aan de de volgende twee inspiratiesessies:

Toetsen: hoepelen om te leren en te spelen
Bij de master Community Development en bij de BKE wordt de bekwaamheid vastgesteld in een vrije vorm die de kandidaat zelf mag bepalen. Ondanks de oproep aan kandidaten om de toetsvorm zelf mee te bepalen, vertonen sommige studenten/ docentdeelnemers ‘hoepeltjesgedrag’: de toetsing wordt gezien als een hobbel, een ‘moetje’, een hoepel waar ze op commando doorheen moeten springen. Dat gaat voorbij aan de oorspronkelijke bedoeling van deze opleidingen, namelijk om, in relatie met anderen, duurzame bekwaamheid te ontwikkelen en bij te houden. In deze inspiratiesessie gaan we met collega’s in gesprek over onze ervaringen en de mogelijkheden die we zien om het ‘hoepeltje’ te gebruiken waar het voor gemaakt is, namelijk: spelen, in beweging komen, verwonderen en leren.

Leer(onderzoeks)omgevingen rond missiegedreven opgaven: HU GEZOND&WEL en HU Oekraïne
In de HU-visie gaat het over werken aan maatschappelijke opgaven middels ‘rijke leer(onderzoeks)omgevingen’. Dat klinkt mooi, maar wat zijn het precies? Hoe kun je die ontwerpen? En waar lopen de huidige leer(onderzoeks)omgevingen tegenaan bij het opzetten en verduurzamen in de driehoek onderwijs, onderzoek en beroepspraktijk? Vandaag staan HU GEZOND&WEL en HU Oekraïne in de schijnwerpers, waar volop wordt gewerkt in – en aan het ontwikkelen van – rijke, interprofessionele leer(onderzoeks)omgevingen. Kom je voordeel doen met de ervaringskennis van HU-collega’s en ga het gesprek aan over de uitdagingen die komen kijken bij het verankeren en verduurzamen van missiegedreven, rijke leer(onderzoeks)omgevingen binnen ons onderwijs!

Benieuwd naar de sfeer op het festival? Kijk dan het filmpje uit de LinkedIn-post hieronder.