Op donderdag 11 april kwamen vele collega’s van Hogeschool Utrecht bij elkaar in de Werkspoorkathedraal voor het jaarlijkse HU Onderwijs & Onderzoek Festival. Centraal thema dit jaar was de profilering van het hbo, waar de HU via de expertisegebieden Samen Gezond, Samen Duurzaam, Samen Lerend en Samen Digitaal vorm aan geeft.
Ook het lectoraat Beroepsonderwijs was goed vertegenwoordigd op het festival. Een groot aantal collega’s was aanwezig en een aantal van hen verzorgden de volgende inspiratiesessies:
De ontwikkelkaart voor hbo-docenten
Als beginnend docent wil je je vooral ontwikkelen in onderwijs ontwerpen, uitvoeren en beoordelen. Maar daarmee stoppen de ontwikkelmogelijkheden niet. Misschien wil je als hbo-docent wel expliciet met onderwijs bijdragen aan maatschappelijke opgaven. En wil je niet alleen jezelf, maar ook je opleidingsteam meenemen in die ontwikkeling. Tijdens deze inspiratiesessie maken deelnemers kennis met de ontwikkelkaart voor hbo-docenten: een instrument voor jou of je opleidingsteam om na te denken en in gesprek te gaan over het werk van hbo-docenten. De kaart geeft je een scherper beeld van waarin jij of je team zich verder wil en kan ontwikkelen. Ook krijg je concrete handvatten om daarmee aan de slag te gaan.
Annoesjka Boersma (onderzoeker lectoraat Beroepsonderwijs) samen met collega’s Patricia Brouwer, Jacob Nouta, Patrick van der Bogt en Akke Hak.
Rijke leeromgevingen: stadswijk Cartesius
In rijke leeromgevingen leren studenten, professionals, HU-docenten, onderzoekers en wijkbewoners samenwerkend aan maatschappelijke vraagstukken. Dit gebeurt via intensieve samenwerking tussen verschillende opleidingen, lectoraten en uiteenlopende regionale partners. In deze sessie gaan we aan de slag met vragen als: Hoe kun je proactief ontwikkelen over grenzen van opleidingen en lectoraten heen? Wat is een rijke(re) leeromgeving? Hoe verrijk je een leeromgeving? We geven tips & tricks om rijke(re) leeromgevingen te ontwerpen aan de hand van voorbeelden in de regio Utrecht, zoals de nieuwe stadswijk Cartesius, het Celciushuis en HU GEZOND&WEL.
Ilya Zitter (lector Leeromgevingen in het Beroepsonderwijs) en Lenny van Onselen (onderzoeker lectoraat Co-design).
Bekijk in deze video om te zien hoe in een silent-disco setting en met VR-bril de leeromgevingen tot leven kwamen!
Samen Lerend: portret van het Opleidingshuis
In het kader van samen opleiden en professionaliseren zoeken Academie Tien, Instituut Archimedes (HU) en de Graduate School for Teaching (UU) samen naar manieren om doorlopende docentprofessionalisering vorm te geven. In deze sessie bespreken we de resultaten van een case study, het zogeheten Opleidingshuis van Academie Tien. In de case study onderzoeken we hoe deze aanpak er in verschillende lagen van de school uitziet en welk leren er in gang wordt gezet: binnen het Opleidingshuis zelf, door docenten in hun lespraktijk en door leerlingen. Tijdens de inspiratiesessie gaan we in op wat de gelaagdheid in het leren en ontwikkelen binnen de school kenmerkt en wat de rol van het Opleidingshuis daarin is.
Maaike Koopman (onderzoeker lectoraat Beroepsonderwijs), samen met Annemarie Schep en Richard van den Berg.
e-Portfolio voor programmatisch toetsen
Veel opleidingen zijn bezig om onderwijs te ontwerpen dat het mogelijk maakt studenten meer regie te geven. In dat ontwerpproces staat de ontwikkeling van de student centraal, in plaats van de kwalificerende kant van het onderwijs. Dit gebeurt bijvoorbeeld met het concept van programmatisch toetsen. De HU wil opleidingen ondersteunen in het ontwikkelen van dit onderwijs en heeft bij SURF succesvol een openbare aanbesteding ‘e-Portfolio en Programmatisch Toetsen’ afgerond. HU-opleidingen kunnen vijf jaar aan de slag met het e-portfolio van e-Journal of van Portflow en krijgen ondersteuning van een onderwijskundige, e-adviseur, functioneel beheerder en onderzoeker. In deze sessie gaan we collega’s inspireren over onderwijsontwikkeling en het inrichten van het e-portfolio.
Bas Agricola (onderzoeker lectoraat Beroepsonderwijs) met HU-collega’s Reinier Veldhuis en Christina Schouten.
Rijke leeromgevingen inbedden in je instituut
Hoe kun je rijke leeromgevingen inbedden in een instituut? Kies je voor langzame opschaling of kruisbestuiving? Hoe zorg je voor verduurzaming in de praktijk? Er kan bijvoorbeeld meer in estafettes worden gewerkt. In een optimale estafette bouwt een volgend project of volgende opdracht voort op de voorgaande projecten en opdrachten. Nog beter is het faciliteren van dakpanconstructies, waarbij betrokkenen een warme overdracht kunnen doen aan de volgende betrokkenen. We leggen dit uit aan de hand van concrete voorbeelden vanuit onder meer het Instituut voor Recht.
Erica Bouw (onderzoeker lectoraat Beroepsonderwijs) met HU-collega’s Eelco Koot en Annelies Verhoeven.