“Hoe bereid je studenten voor op de toekomst? Hoe kun je ervoor zorgen dat zij hun weg vinden en zich staande houden in een samenleving die voortdurend verandert? Het antwoord daarop heeft het mbo allang gevonden: door ze vanaf dag één op school ook een plek te geven in die samenleving. Door studenten veel meer in de praktijk te plaatsen; door op een hybride vorm van onderwijs over te stappen, waarin het bedrijfsleven en het schoolleven elkaar weten te vinden en te versterken. Dat heeft niet alleen grote consequenties voor de organisatie van het leren zelf, maar ook voor de omgeving waarin dat gebeurt. Bestaande huisvesting sluit vaak onvoldoende aan bij de nieuwe onderwijsvormen.”
In het programma Leeromgeving van de Toekomst vanuit het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie hebben ontwerpers samen met onderwijsinstellingen aan concrete huisvestingsvraagstukken voor toekomstgericht beroepsonderwijs gewerkt.
“Het fonds werkte in de uitvoering van dit programma intensief samen met een groot aantal partners uit de mbo-sector, zoals de al genoemde MBO Raad, de Inspectie van het Onderwijs en het ministerie van OCW, maar ook met de Stichting Samenwerking Beroepsonderwijs Bedrijfsleven en het lectoraat Beroepsonderwijs van de Hogeschool Utrecht. Al deze samenwerkingen hebben een belangrijke bijdrage geleverd aan de impact van het traject.”
Nieuwsgierig naar de resultaten? Lees de publicatie Leeromgeving van de toekomst.