‘Leren in de praktijk’ centraal bij Deep Dive-congres 2024: 3 presentaties van het lectoraat Beroepsonderwijs

Op 4 april 2024 was de 3e editie van het Deep Dive-congres voor het mbo, met dit jaar als thema ‘Leren in de praktijk’. Met zo’n thema is een grote bijdrage van het lectoraat Beroepsonderwijs natuurlijk logisch. Ilya Zitter, Annoesjka Boersma, Maaike Koopman en Lieke Ceelen waren namens het lectoraat Beroepsonderwijs aanwezig en verzorgden de volgende drie bijdragen.

Ilya Zitter (lector Leeromgevingen in het Beroepsonderwijs) gaf de keynote voor 170 geïnteresseerden over de sleutelrol van het beroepsonderwijs in grote maatschappelijke vraagstukken. De maatschappelijke vraagstukken waar we voor staan, vragen om bekwame beroepsbeoefenaren. Om vakmensen die wendbaar kunnen inspelen op ontwikkelingen.
Want hoe kun je optimaal begeleiden op de werkplek, juist wanneer er een groot tekort is aan zorgprofessionals? Hoe kan het leren van digital skills met programmatisch toetsen vanuit de gehele ontwikkeling van studenten worden benaderd? Hoe kunnen leeromgevingen worden ingericht om samen te werken en leren aan de energietransitie? Hoe maken we ons beroepsonderwijs inclusiever en versterken we de aansluiting op leer- en onderwijsbehoeften van studenten?

Onderzoekers Annoesjka Boersma en Maaike Koopman verzorgden samen met mbo-student Stan een workshop over het leren van mbo-studenten getiteld ‘Van student naar vakmens: hoe leren mbo-studenten? Annoesjka en Stan deden drie keer een kort rollenspel waarin Annoesjka als docent met Stan sprak over zijn leren. Na ieder rollenspel ‘ondertitelde’ Maaike met behulp van theorie welk leerproces zichtbaar was. Aanwezigen gingen vervolgens met elkaar in gesprek over de vraag hoe ze deze leerprocessen van Stan verder zouden kunnen brengen.

Onderzoekers Lieke Ceelen en Marlies de Vos, schrijvers van de onlangs gepubliceerde NRO-themapagina’s Bewuste en doelgerichte aanpak in het begeleiden op de werkplek en Beoordelingsprocessen van praktijkopleiders van in het mbo, vertelden in hun sessie wat zij geleerd hebben over beoordelen en begeleiden van studenten op de werkplek. We hebben in rollenspellen geoefend met stagegesprekken met de mbo-docent, de praktijkopleider en de student. Onderzoeksinzichten over begeleidingsstrategieën en beoordelingsprocessen kunnen handvatten bieden om doelgerichte gesprekken te faciliteren waarin de ontwikkeling van de student meer centraal wordt gesteld.