Miljoenensubsidie voor programma Verbetering kwaliteit jeugdzorg: lectoraat Beroepsonderwijs participeert
© Priscilla du Preez via Unsplash

Miljoenensubsidie voor programma Verbetering kwaliteit jeugdzorg: lectoraat Beroepsonderwijs participeert

Het Doing What Works for Children consortium, waar het lectoraat Beroepsonderwijs deel van uitmaakt, heeft een subsidie van 5 miljoen ontvangen vanuit de Nationale Wetenschapsagenda (NWA). Het consortium gaat met dat geld de komende zes jaar onderzoeken hoe de kwaliteit in de jeugdzorg verbeterd kan worden door professionals meer op de werkvloer te laten leren en ontwikkelen.

Een interdisciplinaire groep onderzoekers en ontwikkelaars van vijf hogescholen (HvA, HU, Saxion, NHL Stenden en HAN) en vier universiteiten (UvA, UU, OU en RUN) gaat samen met ruim 20 samenwerkingspartners (waaronder vertegenwoordigers van cliënten, professionals en beleid) de komende zes jaar verschillende projecten uitvoeren. Zij werken nauw samen met professionals in de praktijk om manieren van leren op de werkvloer te ontwikkelen. Penvoerder is Hogeschool van Amsterdam.

Bijdrage lectoraat Beroepsonderwijs

Het project gaat uit van de aanname dat kennis voor handen is over wat werkt voor cliënten, echter professionals gebruiken deze kennis niet of onvoldoende.  Blijkbaar ontbreekt er ook nog kennis, namelijk over professionalisering van professionals. Hoe komt duurzame verandering van handelen tot stand, wat vraagt het werken volgens de evidence-based aanwijzingen van professionals qua kennis, denken, gedrag, routineverandering en welke secundaire processen/voorwaarden (beleid en organisatie van de instellingen en de regio/landelijk) zijn noodzakelijk.

Het lectoraat Beroepsonderwijs, in de personen van lector Elly de Bruijn en onderzoekers Annoesjka Boersma en Lieke Ceelen, participeert in dit programma vanuit de expertise over leren en professionaliseren (werkplekleren van professionals) passend bij de centrale vraagstelling van het lectoraat over leren en leren verder brengen van (aankomende) professionals. Via de leerstoel van de lector Elly de Bruijn en in samenwerking met de OU-Faculteit Onderwijswetenschappen zal ook een promovendus aan het project worden verbonden.

Over de Nationale Wetenschaps Agenda

In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) voert NWO het onderzoeksprogramma van de Nationale Wetenschapsagenda (NWA) uit. Het doel van de NWA is om met kennis een positieve, structurele bijdrage te leveren aan de maatschappij van morgen, door vandaag bruggen te slaan en met elkaar voor wetenschappelijke doorbraken en maatschappelijke impact te zorgen. Hieraan wordt onder andere invulling gegeven via een jaarlijkse financieringsronde voor Onderzoek op Routes door Consortia (ORC).

In de NWA-ORC werken interdisciplinaire consortia aan het portfolio van de 25 NWA-routes, waarmee maatschappelijke impact en wetenschappelijke doorbraken binnen bereik komen. De NWA stimuleert productieve interacties en team science, zowel de gehele breedte van de kennisketen als relevante maatschappelijke partners zijn vertegenwoordigd in de onderzoeksprojecten. Het project “Doing what works for children, New approaches for (future) professionals in Dutch youth care” is één van de 19 consortia die in deze ronde financiering ontvingen om te werken aan wetenschappelijke en maatschappelijke doorbraken.

Bekijk hieronder de felicitaties van demissionair minster van OCW Robbert Dijkgraaf aan de 19 teams van onderzoekers die financiering hebben ontvangen binnen het onderzoeksprogramma de Nationale Wetenschapsagenda.