Naar duurzaam toetsbekwame hbo docenten
De HU stimuleert en faciliteert promotieonderzoek door het toekennen van vouchers aan docenten die daarmee vier jaar lang een aanzienlijk deel van hun tijd aan promotieonderzoek kunnen werken. Bij het Lectoraat Beroepsonderwijs kwam een voucher beschikbaar die, na een reviewproces op het voorstel, aan mij is toegekend. Mijn promotoren vanuit de Open Universiteit zijn prof. dr. Elly de Bruijn (ook lector Beroepsonderwijs) en prof. dr. Marjan Vermeulen, en mijn co-promotor vanuit de HU is dr. Liesbeth Baartman.
Inhoud van het promotieonderzoek
Docenten in het hoger beroepsonderwijs (hbo) hebben naast hun oorspronkelijke beroep (bijvoorbeeld fysiotherapeut of journalist) een tweede beroep, namelijk dat van hbo-docent. Hbo-docenten zijn in het algemeen niet opgeleid tot docent. Toetsing is een essentieel onderdeel van het onderwijs en het is dan ook vanzelfsprekend dat toetsbekwaamheid een belangrijk onderdeel is van docentprofessionalisering in het hbo. Toetsbekwaamheid wordt in het algemeen gedefinieerd als een mix van fundamentele kennis en vaardigheden gericht op het kunnen realiseren van kwalitatief goede toetsen, en gemeten als kennis en vaardigheden die een docent zou kunnen “bezitten”. Om toetsbekwaam te zijn en te blijven in de dagelijkse praktijk moet een hbo-docent echter kennis en vaardigheden over toetsing kunnen gebruiken in de specifieke context van zijn opleiding, passend bij zijn beroep, en deze kunnen bijstellen naar aanleiding van vernieuwingen in bijvoorbeeld curricula en beleid. Het doel van dit onderzoek is te komen tot een definitie en operationalisering van duurzame toetsbekwaamheid (Sustainable Assessment Literacy: SAL) als een contextueel bepaald begrip, en inzichten te generen in huidige professionaliseringstrajecten (BKE/SKE) en hun bijdrage aan de ontwikkeling van SAL van hbo-docenten.
Persoonlijke ambitie
Toen ik 13 jaar geleden ging werken bij de master opleiding Fysiotherapie (Instituut BeweegStudies), hadden toetsingsvraagstukken al snel mijn interesse gewekt. Aangejaagd door vragen over toetsing, heb ik mij kunnen ontwikkelen als toetsexpert binnen de ToetsExpertGroep (TEG) van mijn opleiding. Van daaruit ben ik 5 jaar geleden gaan werken als BKE/SKE trainer voor het Expertisecentrum Docent HBO. Mijn motivatie voor een promotieonderzoek groeide door participatie als docentonderzoeker in projecten zoals in het GOdivapp project en in het landelijk onderzoek naar de implementatie van de BKE. Afgelopen jaar heb ik mij helemaal toegelegd op toetsing binnen de Hogeschool Utrecht door mijn functie als onderwijscoördinator te verruilen voor de functie themaleider toetsing bij Programma OnderwijsInnovatie. Mijn promotieonderzoek gaat dan ook niet toevallig over toetsbekwaamheid van docenten in het hbo. Momenteel participeer ik als onderzoeker in het landelijke project “je ogen uitkijken” vanuit de Vereniging Hogescholen waarbij ik mijn promotie onderzoek kan verbinden aan de praktijkvragen uit de hogescholen. Ik hoop dat mijn promotieonderzoek een bijdrage kan leveren aan een passend concept duurzame toetsbekwaamheid die de verschillende contexten en ontwikkelingen waarin hbo-docenten dealen met toetsingsvraagstukken omvat en waarbij professionalisering aansluit.
Meer weten? Neem contact op met Kitty Meijer: kitty.meijer@hu.nl of lees dit nieuwsbericht.