ontwerp responsief curriculum voor lerarenopleidingen in het hbo

ontwerp responsief curriculum voor lerarenopleidingen in het hbo

Het ontwerpen van een responsief curriculum voor lerarenopleidingen in het hoger beroepsonderwijs.
De HU stimuleert en faciliteert promotieonderzoek door het toekennen van vouchers aan docenten die daarmee vier jaar lang een aanzienlijk deel van hun tijd aan promotieonderzoek kunnen werken. Bij het Lectoraat Beroepsonderwijs kwam een voucher beschikbaar en sinds het voorjaar van 2019 heb ik samen met mijn begeleiders van het lectoraat gewerkt aan het schrijven van een relevant onderzoeksvoorstel dat voldoet aan de kwaliteitsstandaarden van de HU. Mijn promotor vanuit de Open Universiteit is prof. dr. Elly de Bruijn (ook lector Beroepsonderwijs) en mijn co-promotor vanuit de HU is dr. Ilya Zitter MSc MTD.

Inhoud van het promotieonderzoek
Lerarenopleidingen staan onder druk. Ze worden geconfronteerd met snelle ontwikkelingen in de beroepscontext en een veranderend perspectief op het leraarschap. Bovendien wordt van hen verwacht dat ze voldoende goede leraren opleiden als antwoord op het lerarentekort. Dit vraagt om meer flexibiliteit en maatwerk van lerarenopleidingen, zodat ze kunnen meebewegen met die ontwikkelingen. In het mbo wordt dit wendbaar of responsief genoemd, maar in het hbo is er nog weinig kennis over responsiviteit. De vraag die in dit onderzoek centraal staat is: Hoe kan een responsief curriculum voor lerarenopleidingen worden vormgegeven? We nemen in dit onderzoek een ontwerpperspectief in, omdat er nog nauwelijks ontwerpkennis is over het ontwikkelen van beroepsgerichte curricula. De beoogde opbrengst is ontwerpkennis waarmee lerarenopleidingen, maar ook andere opleidingen in het hbo deze, en vergelijkbare vraagstukken, kunnen aanpakken.

Persoonlijke ambitie
Vanaf 2016 werk ik als lerarenopleider bij Instituut Archimedes. Naast het doceren en begeleiden van studenten in hun stage werk ik ook in de rol van onderwijskundige mee aan het herontwerpen van het generieke deel van het curriculum van alle lerarenopleidingen. Dat is gezien de huidige ontwikkelingen rondom het flexibiliseren van de deeltijdopleidingen een uitdagende klus, vanwege het ontbreken van ontwerpkennis over flexibele of responsieve curricula voor beroepsonderwijs. Ik ga dus in mijn promotieonderzoek op zoek naar die ontwerpkennis, terwijl ik tegelijkertijd als ontwerper meewerk aan het herontwerp van (delen van) het curriculum voor lerarenopleidingen van het cluster waar ik aan verbonden ben. Ik hoop daarmee niet alleen oplossingen voor onze eigen context (die van de lerarenopleidingen) te vinden, maar ook voor andere contexten in het beroepsonderwijs.

Meer weten?
Neem contact op met Rieke van Bemmel: rieke.vanbemmel@hu.nl