Onderwijsinnovatie: hoe ga je om met weerstand in het team?

Komt het vaak voor dat leraren of leidinggevenden die onderwijsinnovaties voorstellen, op weerstand of afwijzing stuiten? Hoe gaan zij daar mee om? Patricia Brouwer schreef hier samen met onderzoekers van het Expeditieteam Lerarenagenda een blog over.

In deze blog gaat het Expeditieteam Lerarenagenda in op de houding van onderwijsprofessionals ten aanzien van onderwijsinnovaties met een ICT-component. En, meer specifiek, op hoe het adaptief vermogen eruitziet van onderwijsprofessionals die geconfronteerd worden met de afwijzing van collega’s wanneer zij een onderwijsinnovatie voorstellen. Dit naar aanleiding van een interview met Nicole, lerares die recent een opleiding heeft gevolgd waarin de inzet van ICT in het onderwijs een belangrijke rol heeft. Daarnaast stelde het expeditieteam in de zomer van 2021 vragen over het omgaan met innovaties aan deelnemers aan Teacher Tapp Nederland.

De blog kun je hier lezen: https://nl.teachertapp.com/2021/10/onderwijsinnovaties-hoe-ga-je-om-met-weerstand-in-het-team/