Onderzoek naar hoe docenten en leerlingen samen acteren in de FE-cyclus om zelfregulatie te stimuleren

Liesbeth Baartman  scheef samen met Judith Gulikers  en Marijke Veugen een wetenschappelijk artikel over de formatieve evaluatiecyclus (FE-cyclus). Dit keer vanuit het perspectief van de leerling en vanuit de vraag hoe docenten en leerlingen samen acteren in de FE-cyclus om zelfregulatie te stimuleren.

In het artikel wordt een koppeling gelegd tussen formatief evalueren en zelf-regulatie. De processen van FE van zelf-regulatie kennen veel overeenkomsten. Om FE in te zetten met als doel zelf-regulatie van leerlingen te bevorderen, is een actieve rol van de leerling in het formatieve proces belangrijk. Maar hoe kan dat eruit zien in de praktijk? Hier hebben we met docenten aan gewerkt.

Het is artikel is open access en dus gratis te downloaden voor iedereen! De link: https://lnkd.in/eeYkkWX4

Wil je meer weten over formatief evalueren en de FE-cyclus? Kijk dan op www.formatievecyclus.nl