Op 26 juni vond de slotbijeenkomst van het driejarige onderzoek rond hybride en interprofessionele leeromgevingen in de wijk plaats. De kern van dit onderzoek werd gevormd door een Professionele Leergemeenschap (PLG) met docent-onderzoekers van ROC Midden Nederland die werden begeleid vanuit lectoraat Beroepsonderwijs. Als onderdeel van het programma RIF Gezond Stedelijk Leven, brachten de docent-onderzoekers van het ROC Midden Nederland hun eigen leeromgeving in beeld. Hierbij wilden ze meer inzicht krijgen in hybride leeromgevingen in de wijk gericht op het thema positieve gezondheid.
Tijdens PLG-bijeenkomsten, begeleid door collega Esther Wijma (junior onderzoeker) en Ilya Zitter (lector Beroepsonderwijs), werd theorie aangereikt over hybride leeromgevingen en werden de docent-onderzoekers begeleid in het doen van praktijkgericht onderzoek. Ervaringskennis is expliciet gemaakt, werd verrijkt met theorie en er werd van en met elkaar geleerd.
Belangrijke inzichten die zijn opgedaan over de hybride leeromgevingen, zijn onder andere het belang van veelzijdige opdrachten, het creëren van een veilige setting voor de student om te mogen experimenteren en het opzetten van een duurzame samenwerking met partners in de wijk.
Docent-onderzoekers geven aan dat het werken in een PLG een meerwaarde had: “Ervaringen en kennis delen met collega’s van andere colleges levert waardevolle input en informatie op”, en: “Hiermee werd het echt beeldend, het is fijn om zo methodisch te werken. Ik zie helemaal voor me hoe ik dit kan bespreken en kan terugkoppelen met collega’s”.
Meer weten over het programma Gezond Stedelijk Leven? Kijk op de website over Gezond Stedelijk Leven.