Onderzoekend werken aan onderwijsverbetering: de inspirerende casus van Noorderpoort

Onderzoekend werken aan onderwijsverbetering: de inspirerende casus van Noorderpoort

Onderzoekend werken in mbo-instellingen is belangrijk omdat het docenten helpt in te spelen op ontwikkelingen in het onderwijs, werkveld en studenten. Een docent verwoordt het treffend: ‘Zonder onderzoekende houding is het lastig om de veranderingen bij te houden. Studenten vonden vroeger bijvoorbeeld sociale media niet belangrijk maar nu wel, daar zullen docenten dan ook nu iets mee moeten doen’. Onderzoekend werken is daarmee geen doel op zich, maar nadrukkelijk een middel bij het verbeteren of vernieuwen van onderwijs.

 

 

 

 

 

 

 

Voor Profielactueel.nl schreven Patricia Brouwer en Annoesjka Boersma samen met andere (docent)onderzoekers: Jannet Doppenberg en Sandra Wagemakers een bijdrage. In het artikel ‘Onderzoekend werken aan onderwijsverbetering‘ gaan zij in op de vraag hoe onderzoekend werken door docenten er uit ziet, en geven ze een voorbeeld van hoe onderzoekend werken op een mbo-instelling wordt ingezet bij onderwijsverbetering. Tot slot presenteren de auteurs een tool om met collega’s in de opleiding in gesprek te gaan over hoe zij onderzoekend (kunnen) werken aan onderwijsverbetering.