Onderzoekswerkplaats Leren en professionaliseren officieel van start

Onderzoekswerkplaats Leren en professionaliseren officieel van start

Op 3 december was de eerste officiële bijeenkomst van de onderzoekswerkplaats leren en professionaliseren in leerwerkomgevingen, waar Anne Khaled (Lectoraat Beroepsonderwijs) samen met Marco Mazereeuw (NHL Stenden) de trekker is. Er waren wel 27 deelnemers, die met behulp van de onderzoekswerkplaats hun eigen praktijk gaan onderzoeken. Na een inspirerende sessie van Marco over de uitdagingen van het doen van praktijkgericht onderzoek zijn de drie deelwerkplaatsen aan de slag gegaan met hun onderzoek.

Deelwerkplaats ‘Leerprocessen in leerwerkomgevingen inzichtelijk maken’ gaat op zoek naar voorbeelden van informele en formele leerprocessen.
Deelwerkplaats ‘Het leren tussen professionals op de grens organiseren’ gaat ophalen hoe professionals uit diverse werkcontexten gezamenlijk kunnen leren in organisatieoverstijgende learning communities en wat daarbij een rol speelt.
Deelwerkplaats ‘Ondersteunen van studenten en professionals in leerwerkomgevingen’ gaat aan de slag met de vraag: Welke factoren spelen een rol in het keuzeproces/bij het keuzemoment van begeleiders bij het ondersteunen van studenten en professionals in leerwerkomgevingen? Dit zijn keuzeprocessen en keuze momenten waar de (fysieke en psychologische) veiligheid een rol spelen.
Elke deelnemer gaat nu in de eigen praktijk de vraag verkennen en/of relevante literatuur lezen. Donderdag 4 februari is de volgende bijeenkomst.