Woensdag 12 april organiseerden we vanuit het lectoraat Beroepsonderwijs weer een online meeting met school-werk duo’s om met elkaar in gesprek te gaan over co-constructie van leeromgevingen op het continuüm van ‘school’ en ‘werk’ (Bouw et al., 2021). Deze online meetings zijn bedoeld om kennis, ervaringen en instrumenten uit te wisselen over het gezamenlijk vormgeven van hybride leeromgevingen.
Deze keer nam practor Franck Blokhuis (zie foto) ons mee in aanpak, instrumenten en opbrengsten van leeromgevingen tussen de twee werelden van onderwijs en beroepspraktijk. Het practoraat Werkend leren & Lerend werken van MBO Amersfoort heeft in 2022 startbeelden van 15 onderwijsbedrijven als leeromgeving gemaakt. Diverse publicaties vanuit het lectoraat Beroepsonderwijs hebben daarbij als belangrijke theoretische grondslagen gediend. We bespraken wat aanspreekt in de aanpak en instrumenten en in hoeverre de opbrengsten herkenbaar waren voor duo’s van andere contexten.
Het was een interessante bijeenkomst, waarin zichtbaar werd hoe theoretische inzichten van onder meer het lectoraat Beroepsonderwijs zijn vertaald naar praktische instrumenten voor evaluatie en dialoog binnen de context van een mbo- instelling.
Donderdag 11 mei is de volgende co-constructie meeting. We hebben nog plek voor enkele school-werk duo’s die ook behoefte hebben aan uitwisseling van kennis, ervaringen en instrumenten voor het samen ontwerpen van leeromgevingen op de grens van school en werk. Je kunt je aanmelden via Erica Bouw (erica.bouw@hu.nl), senior onderzoeker bij het lectoraat Beroepsonderwijs.