Vanaf 1 september start een nieuw project waarin een digitale ontwerptool voor programmatisch toetsen ontwikkeld wordt.
Steeds meer opleidingen in het hoger onderwijs kiezen voor programmatisch toetsen. Daarbij komt een veelheid aan ontwerpkeuzes kijken:
- Welke datapunten verzamel je?
- Hoe organiseer je feedback?
- Hoe leg je beslismomenten vast?
Eerder onderzoek toonde dat opleidingen deze ontwerpkeuzes heel verschillend invullen, afhankelijk van hun eigen context en visie. Met de nieuwe tool willen we opleidingen helpen om die ontwerpkeuzes visueel, interactief en onderbouwd te maken.
De tool zal:
- ontwerpkeuzes zichtbaar maken met interactieve sliders;
- de keuzes direct koppelen aan praktijkvoorbeelden en implicaties;
- dialoog binnen teams ondersteunen en ontwikkeling over tijd laten zien.
Zo ontstaat een hulpmiddel voor curriculumontwikkelaars, toetscoördinatoren en docententeams die programmatisch toetsen (verder) willen vormgeven.
Dit project sluit aan bij het afgerond onderzoeksproject Naar een nieuwe balans in toetsfuncties. De ontwerpkeuzes die daaruit voortkwamen vormen de basis voor de tool.
Benieuwd naar een eerste inkijkje van de tool? Tijdens het congres Programmatisch Toetsen op woensdag 24 september verzorgen we een workshop waarin we de tool introduceren en deelnemers uitnodigen met ons mee te denken over de verdere ontwikkeling.
Het project zal worden uitgevoerd door Bas Agricola (senior onderzoeker lectoraat Beroepsonderwijs) en Wessel Peeters van Vernieuwenderwijs. De ontwikkeling van de ontwerptool wordt mede gefinancierd door het Nationaal Regieorgaan Onderwijs, binnen de subsidie Kennisbenutting Plus.