Hoe kunnen we het proces van toetsing zo inrichten dat het daadwerkelijk recht doet aan complexiteit en leren? Wat vraagt dit van betrokkenen, van lerenden en opleiders op school en in het werkveld? En wat betekent dit voor hoe we kijken naar (borging van) kwaliteit?
Deze drie vraagstukken stonden centraal tijdens de openbare les van Liesbeth Baartman (bijzonder lector Toetsing en Beoordeling in het Beroepsonderwijs), die plaatsvond op 18 mei. Het bijzonder lectorschap is gepositioneerd binnen het lectoraat Beroepsonderwijs, en wordt breed gedragen binnen het Kenniscentrum Leren en Innoveren alsmede de gehele Hogeschool Utrecht.
Na een mooie introductievideo over het bijzonder lectorschap vertelde Liesbeth tijdens haar rede over hoe zij toetsing en beoordelen anders beziet dan traditioneel gebruikelijk: Toetsen = samen beslissen. Ze sprak over de startpunten (complexiteit van de beroepspraktijk en het leren in/voor een beroep), het proces van toetsing (met als metafoor een bergwandeling), en de drie lenzen waarmee ze kijkt naar toetsing (1. leren uitlokken door toetsing, 2. toetsing als interactie tussen betrokkenen en 3. kijken naar kwaliteit). Vervolgens ging ze in gesprek met een panel gevormd door collega’s uit de wetenschap, het hbo en de beroepspraktijk, én een student. De interessante workshops voorafgaand aan de openbare les en de vragen van het (online) publiek zorgden voor een interactieve en inspirerende middag!
Je kunt de openbare les van Liesbeth hier (terug)kijken.
Lees het artikel Toetsing moet onderdeel zijn van leerproces, geen afrekening achteraf, een interview met Liesbeth over de thematiek van het bijzonder lectorschap, in de aanloop naar haar openbare les.
Lees ook het interview van Liesbeth in Trajectum over dat dankzij de coronacrisis de ’toetstransitie’ is versneld.
Foto’s: Marije Faber