Opleiden tot een beroep. Kan dat wel online?

Het Lectoraat Beroepsonderwijs brengt leren verder. Opleiden tot een beroep. Kan dat wel online?

Door de impact van COVID-19 zijn sommige prangende vraagstukken in het beroepsonderwijs extra zichtbaar geworden. Welke vraagstukken zijn dit? Enkele collega’s van het lectoraat Beroepsonderwijs schreven een artikel waarin ze deze vraagstukken bekijken vanuit de kijkkaders van het lectoraat:

De impact van COVID-19 op het beroepsonderwijs is enorm, zo blijkt uit recente consultaties en studies van de Inspectie van het Onderwijs, het Nederlands Jeugdinstituut, Cedefop, Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven en uit onderzoek onder Nederlandse studenten en docenten in het mbo en hbo (Grijpstra-Hanekamp et al., 2020; Rutten, 2020; Custers et al., 2020). Het beroepsonderwijs (mbo en hbo) is sterk verweven met de beroepspraktijk. Beroepspraktijkvorming, stages, leerbedrijven, werkplekleren en uiteenlopende leeromgevingen op de grens tussen school en beroepspraktijk vormen een belangrijk deel van een beroepsopleiding. Daar ontstaan nu problemen: er zijn minder stageplekken beschikbaar, praktijkleren is lastig omdat moeilijk afstand kan worden gehouden. Dit roept de vraag op: zijn er online en op 1,5 meter afstand nog wel voldoende mogelijkheden voor leren handelen in een complexe en dynamische beroepspraktijk?

Lees hier het artikel Opleiden tot een beroep. Kan dat wel online?

Referentie: Baartman, L., Brouwer, P., Zitter, I. & De Bruijn, E., m.m.v. Boersma, A., Bouwmans, M., Khaled, A., & Vanlommel, K. (2021). Opleiden tot een beroep. Kan dat wel online? Hogeschool Utrecht, Lectoraat Beroepsonderwijs.