In de ‘Expeditie Lerarenagenda’ werken zeven onderzoekers aan onderzoek dat grenzen van sectoren doorkruist en verbanden legt tussen lerarenopleidingen en scholen. Het onderzoek start in april 2020 en loopt door tot 2023. Het onderzoek richt zich op de veelvormigheid van het leraarschap en wat het vraagt van leraren(teams), scholen en lerarenopleidingen om met deze veelvormigheid om te gaan.
Toekomstige uitdagingen voor leraren en lerarenopleidingen
Het ministerie van OCW heeft in 2013 de ‘Lerarenagenda 2013-2020: de leraar maakt het verschil’ uitgebracht om zo de toekomstige uitdagingen voor leraren en lerarenopleidingen in beeld te brengen. Met deze Lerarenagenda heeft de overheid aangegeven hoe leraren verder ondersteund kunnen worden in hun professionalisering.
Het ministerie van OCW heeft budget beschikbaar gesteld om via het NRO meerjarig onderzoek naar agendapunten uit de Lerarenagenda uit te zetten en te financieren. De jongste subsidieronde in het kader van de Lerarenagenda heet ‘Expeditie Lerarenagenda 2019-2022’.
Innovatief onderzoeksplan
De expeditie kent twee fasen:
• Fase 1: vanaf juni 2019 ging het team op expeditie om een relevant onderzoeksplan naar de toekomst van het leraarschap te ontwerpen.
• Fase 2: in december 2019 werd het definitieve, uitgewerkte voorstel opgeleverd en gehonoreerd en gaat vervolgens fase 2 van start: de uitvoering van het onderzoek.
Expeditieleden
De expeditieleden die nauw met de praktijk gaan samenwerken aan het onderzoek zijn:
Dr. Patricia Brouwer – Lectoraat Beroepsonderwijs Hogeschool Utrecht
Dr. Ditte Lockhorst (expeditieleider) – Oberon
Dr. Monika Louws – Universiteit Utrecht
Dr. Marieke van der Pers – Rijksuniversiteit Groningen
Dr. Wouter Schenke – Kohnstamm Instituut
Dr. Bregje de Vries – Vrije Universiteit Amsterdam
Dr. Amber Walraven – Radboud Universiteit Nijmegen
Meer weten?
Lees hier meer over de Expeditie Lerarenagenda