De kern van de strategie en doelen voor de vierde termijn van het lectoraat Beroepsonderwijs is een focus op leren en leren verder brengen. Het leren gaat in de richting van beroepsuitoefening in complexe en dynamische praktijken. In deze beroepspraktijken spelen complexe maatschappelijke vraagstukken, zoals de energietransitie, digitalisering, de inclusieve samenleving en op een positieve manier omgaan met gezondheid. De professionals die we opleiden in het mbo en hbo werken aan deze complexe maatschappelijke vraagstukken. Het verder brengen van het leren in beroepsopleidingen kan op twee manieren: door interacties en door affordances. We kijken daarnaar vanuit een onderwijswetenschappelijke benadering, meer in het bijzonder de onderwijskunde.
Wil je alles lezen over de plannen van het lectoraat Beroepsonderwijs voor de komende vier jaar? Lees dan hier de Publieksversie Structuurnota continuering lectoraat Beroepsonderwijs.
Lectoren Elly de Bruijn en Ilya Zitter gaven een interview over de koers van het lectoraat voor de komende vier jaar: beroepsonderwijs speelt een cruciale rol bij complexe maatschappelijke vraagstukken.