Proeftuin Passend Onderwijzen: samen het pedagogisch-didactisch handelen van mbo-docenten versterken en onderzoeken in een werkplaats onderwijsonderzoek

Op 5 september 2022 start Proeftuin Passend Onderwijzen. In dit vierjarige project werken het lectoraat Beroepsonderwijs en het lectoraat Organiseren van verandering in onderwijs van Hogeschool Utrecht samen met ROC Midden Nederland (penvoerder), mboRijnland, SintLucas en de Open Universiteit (leerstoel prof. dr. Elly de Bruijn, tevens lector Beroepsonderwijs) aan het thema differentiëren in het mbo.

In deze werkplaats onderwijsonderzoek, gesubsidieerd door NRO, richten we ons op het onderzoeken en verbeteren van het pedagogisch-didactisch handelen van mbo-docenten. Dit om de aansluiting op leer- en/of onderwijsbehoeften van studenten te versterken. Voor dit succesvol tegemoetkomen aan behoeften van studenten gebruiken we de term passend onderwijzen. De deelnemende mbo-instellingen bouwen in de Proeftuin bestaande initiatieven rondom passend onderwijzen uit, daarbij profiterend van elkaars ervaring.

We werken met een beproefde aanpak – leren in professionele leergemeenschappen (PLG’s) – met een inhoudelijk accent op passend onderwijzen. De Proeftuin bestaat uit tien PLG’s en twee meta-PLG’s. Elke PLG bestaat uit zes mbo-docenten en een begeleider vanuit Hogeschool Utrecht, doet onderzoek naar een subthema rondom passend onderwijzen en komt zesmaal per schooljaar samen. De twee meta-PLG’s onderzoeken deze PLG’s. De inhoudelijke meta-PLG bundelt inzichten uit de PLG’s over passend onderwijzen. De procesmatige meta-PLG richt zich op hoe mbo-docenten collectief leren en onderzoeken. Zo draagt de Proeftuin bij aan het verbeteren van de kwaliteit van de begeleiding van studenten én het duurzaam samen leren en onderzoeken binnen het mbo.

Meer weten over dit project? Kijk op de projectpagina van Proeftuin Passend Onderwijzen.