Erica Bouw, promovenda bij de Open Universiteit en het Lectoraat Beroepsonderwijs, heeft samen met dr. Ilya Zitter en prof. dr. Elly de Bruijn een wetenschappelijk artikel gepubliceerd in het vooraanstaande internationale tijdschrift Educational Research Review.
Het artikel betreft een literatuurstudie naar leeromgevingen op de grens van school en de beroepspraktijk. Drie categorieën van leeromgevingen zijn op basis van de literatuur onderscheiden: ontwerpen gebaseerd op verbinding, ontwerpen gebaseerd op inbedding en ontwerpen gebaseerd op hybridisering. Vanuit ruimtelijk, instrumenteel, temporeel en sociaal perspectief zijn van deze categorieën verschillende kenmerken te onderscheiden, die in het artikel worden uitgewerkt. Het beschrijvingskader dat in het artikel wordt gepresenteerd biedt houvast om leeromgevingen in het beroepsonderwijs te ontwerpen, beschrijven en vergelijken.
Bouw, E., Zitter, I. & De Bruijn, E. (2019). Characteristics of learning environments at the boundary between school and work – A literature review. Educational Research Review, 26, 1-15. https://doi.org/10.1016/J.EDUREV.2018.12.002
Het artikel is tot half januari gratis te downloaden.