Rapport literatuuronderzoek: Grensoverstijgende leeromgevingen in zorg & welzijn
© Erica Bouw

Rapport literatuuronderzoek: Grensoverstijgende leeromgevingen in zorg & welzijn

Cover eindrapport

In maart is de door NRO gesubsidieerde overzichtsstudie over grensoverstijgende leeromgevingen in zorg & welzijn afgerond. Het eindrapport staat nu online!

De overzichtsstudie is uitgevoerd door onderzoekers van het lectoraat Beroepsonderwijs in nauwe samenwerking met onderzoekers van het programma HU GEZOND & WEL. Centraal in de literatuurstudie stond de vraag hoe grensoverstijgende, in-society leeromgevingen in zorg & welzijn optimaal te ontwerpen. De focus in de internationale literatuur ligt veelal op ‘interprofessional education’ en veelvoorkomende typen in de diverse onderzoeken zijn: interprofessionele stages, simulaties, service learning en klinieken. In deze leeromgevingen zien we verschillende mate van verbinding tussen ‘school’ en ‘de buitenwereld’. Het eindrapport bied inzicht in de problemen-in-context, interventies, mechanismen en uitkomsten die in de verschillende artikelen voorkomen. Hieruit zijn ontwerpaanwijzingen gedistilleerd voor vijf groepen ontwerpbare elementen: inhoudelijk, ruimtelijk, instrumenteel, temporeel en sociaal. Deze ontwerpaanwijzingen geven houvast voor het ontwerpen van grensoverstijgende, in-society leeromgevingen.

Bouw, E., Bruijning, J., Overkamp, E., Van Ewijk, L., Van Harn, R., & Zitter, I. (2024). Onderwijs over disciplinaire grenzen heen: ontwerpen van in-society leeromgevingen in zorg & welzijn [Eindrapport]. Hogeschool Utrecht.

Er is ook een samenvatting van het rapport verschenen.