Seminar: ‘Is het ontwikkelen van beroepskennis een kwestie van contextualiseren, decontextualiseren of recontextualiseren?’

Seminar: ‘Is het ontwikkelen van beroepskennis een kwestie van contextualiseren, decontextualiseren of recontextualiseren?’

In het kader van de promotie van Wenja Heusdens (25 april) organiseren het Lectoraat Beroepsonderwijs (HU) en de UU op 24 april een seminar waar prof. dr. David Guile (UCL Londen) een keynote geeft over leren en kennisontwikkeling in de context van Onderwijs en Werk (Education and Work). Onderzoekers en docenten geïnteresseerd in professioneel leren, beroepsmatig leren en/of werkplekleren zijn van harte uitgenodigd om het seminar bij te wonen.

David Guile is zowel professor als hoofd bij het Department of Lifelong and Comparative Education, UCL’s Institute of Education in Londen. Guile zal het publiek inspireren met een presentatie waarin hij de vraag stelt of kennisontwikkeling een kwestie is van ‘decontextualiseren’ of ‘recontexualiseren’. Hij betrekt hierbij het werk van John McDowell (1996) en Robert Brandom (2000) en de concepten ‘space of reasons’, ‘inference’ en Vygotsky’s idee van de ‘zone of proximal development’. De betekenis van recontextualiseren voor professioneel, beroepsmatig en werkplek leren wordt besproken, waar boundary crossing aan wordt toegevoegd.

Op woensdag 25 april zal Wenja Heusdens haar proefschrift getiteld ‘Food for thought. Understanding students’ vocational knowledge’ in het openbaar verdedigen in het Academiegebouw te Utrecht. De kern van dit proefschrift gaat over het grip krijgen op beroepskennis van studenten in de context van het middelbaar beroepsonderwijs (mbo). Mocht u geïnteresseerd zijn in een digitale versie van het proefschrift, dan kunt u een email sturen naar wenja.heusdens@hu.nl.