SIA RAAK-PRO project Co-constructie van responsieve leeromgevingen uit de startblokken
© Beeld: Erica Bouw

SIA RAAK-PRO project Co-constructie van responsieve leeromgevingen uit de startblokken

Met een inspirerende kick-off bijeenkomst op donderdag 1 februari en een interessant interview met hoofdonderzoeker Erica Bouw is het SIA RAAK-PRO project Co-constructie van responsieve leeromgevingen in het beroepsonderwijs echt van start gegaan.

De kick-off bijeenkomst stond in het teken van kennismaken met elkaar en met het project. Middels vooraf geformuleerde vragen gerelateerd aan het project werd er tijdens korte speeddates één-op-één geïnterviewd en leerden we meer over elkaars achtergronden en drijfveren. Maar de betrokken (docent-)onderzoekers en kernteamleden zijn ook aan de slag gegaan: de verschillende co-constructie instrumenten die nu al worden gebruikt bij betrokken locaties zijn geïnventariseerd. Hierop is een eerste analyseslag gedaan om uiteindelijk tot een gezamenlijk instrumentarium te komen dat bijdraagt aan de doelstellingen van het project. Onder het genot van een hapje en een drankje is de kick-off feestelijk afgesloten.

Het onderzoek richt zich op het ontwikkelen van kennis en werkwijzen voor het co-construeren van responsieve en duurzame leeromgevingen. Het consortium zal een instrumentarium ontwikkelen om te onderzoeken wat bijdraagt aan de co-constructie van dergelijke leeromgevingen. Daarnaast zullen vijf cases worden onderzocht om inzicht te krijgen in welke interventies de co-constructie bevorderen en wat de opbrengsten zijn van de geco-construeerde leeromgevingen. Het project wordt uitgevoerd door een consortium van Hogeschool Utrecht (lectoraat Beroepsonderwijs en lectoraat Onderzoekend Vermogen), Fontys (lectoraat Professionele Werkplaatsen), MBO Amersfoort, mboRijnland, Landstede MBO en diverse werkveldpartners.

In het kader van de start van het project gaf hoofdonderzoeker Erica Bouw (hogeschoolhoofddocent lectoraat Beroepsonderwijs), een interview over het project aan de nieuwsredactie van Hogeschool Utrecht: Een leeromgeving op de grens van school en beroepspraktijk: hoe werkt dat?

Wil je meer weten over het project? Bekijk de onlangs gelanceerde projectpagina: Co-constructie van responsieve leeromgevingen in het beroepsonderwijs en blijf op de hoogte van de tussentijdse resultaten, inzichten en producten.

Foto-impressie kick-offbijeenkomst:

20240201_130726_cropped Erica Bouw presenteert het programma van de kick-off-bijeenkomst
20240201_131403_cropped Kennismaken tijdens speeddates a.d.h.v. voorafbedachte interviewvragen
20240201_133107_cropped Enkele interviewvragen om elkaars drijfveren en achtergronden te leren kennen.
CoCo Kick-off_cropped In duo's elkaars instrumenten leren kennen
Teamfoto kick-off Co-constructie 1-2-2024_ De aanwezige teamleden van het project Co-constructie van responsieve leeromgevingen in het beroepsonderwijs